Ifaty...... beach...... snorkelen..... relax - Reisverslag uit Ifaty, Madagascar van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu Ifaty...... beach...... snorkelen..... relax - Reisverslag uit Ifaty, Madagascar van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

Ifaty...... beach...... snorkelen..... relax

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Rob en Ingrid

15 Oktober 2019 | Madagascar, Ifaty

13 oktober eerst nog even over gisteren. Toen we onderweg waren belde zowel Remi als Mario om te vragen hoe het met ons ging na de trekking. Erg lief van ze!
En na 2 dagen is mijn rare uitslag overal weer plotseling verdwenen.

We kunnen vandaag uitslapen, dus mora mora, lekker rustig aan. We vertrekken rond half 9, nadat alle lege waterflessen en flesjes die we verzameld hebben zijn gevuld met water. En dan op naar Ifaty, het landschap waar we in het begin door rijden is erg mooi. Vrij vlak, beetje heuvelachtig met hoge rotsen uit het niets.
Zoveel te verder we richting kust rijden, hoe armoedige het word. De huizen zijn hutjes van takken, soms aangesmeerd met klei, soms zijn het alleen takken. Of huisjes van hout of golfplaten. De meeste zijn ook erg klein, Rob kan er niet in staan en ze zijn maar een paar m2 groot. Daar slapen ze dan met een man of 6 in.
Na Isalo park reden we eerst door 3 kleine dorpen, waar ze naar safire en goud zoeken in mijnen. Daarna word het landschap dor, hier regent het maar een week per jaar. Langs de kant van de weg staan kinderen te roepen naar auto's met vaza's... blanken... erin. Hiervoor hebben we de flessen water meegenomen. We delen ze uit omdat de eerste waterbron 20 km verderop is. Alles maar dan ook alles is op een afstand van minimaal 20 km. Ook het water  voor de dagelijkse behoeften ga je halen met een kar met daarvoor 2 zebu, volgeladen met jerrycans. Soms staan er vaten van 200 liter langs de weg of cans van 20 liter. Af en toe komt er een vrachtwagen  met water langs. Voor 200 liter betalen ze ongeveer 2,50 euro, voor hier is dat een vermogen.
Het land is echt groot en je ziet in de zinderende hitte mensen lopen waarvan je denkt waar komen ze in hemelsnaam vandaan en waar gaan ze naar toe omdat er in geen velden of wegen iets is. En dat zonder water of met 1 fles water en op blote voeten. Hoe arm het hier ook is in bijna elk dorp staan een tafelvoetbalspel.
Halverwege onze weg voor vandaag stoppen we bij Zombitse NP. We gaan weer met gids op pad en in 1,5 uur spotten we toch weer 2x een groep sifaky lemuren, witte lemuren die we nog niet gezien hebben. Ook spotten we wat vogels, 2 kameleons en krijgen we uitleg over de bomen en de medicinale planten.
Iets verderop nemen we een lange lunchstop, moet ook wel want alles duurt er lang. Rob en Tojo hebben de grootste lol, liggen dubbel..... dezelfde humor. Als er koffie besteld word, gaat er iemand naar de winkel. Dus Tojo zegt tegen Rob als je moet betalen moet je zeggen dat je ff moet pinnen..... de bank het dichtstbij is 100 km terug.... Na een lunchstop van uiteindelijk 2 uur door naar Ifaty, waar denk ik een uur of 5 aankomen bij le jardin du l'isle, mooi gelegen en direct aan het strand. Onze gids voor onze activiteit voor morgen staat al te wachten, na alles besproken te hebben gaan we uit eten met Tojo, bij het hotel kan dit niet, je kunt er wel zelf koken maar dat gaan we niet doen.

14 oktober, we hebben voor vanochtend een vissersboot/ hoge kano met zeil gehuurd om te gaan snorkelen. Ze zijn er al vroeg en wij waren vroeg klaar met het ontbijt. Dus rond 8 uur ingestapt in de visserskano voor ons hotel. Eerst een stuk peddelen, daar naar waar de wind gunstig staat om het zeil te hijsen, op naar het rif, snorkel op en flippers aan. En dan van de rand van de kano het water in. Met snorkelgids..... Wauw het is mooi hier, dat had ik niet verwacht aangezien ik er goede en mindere recensies over gelezen had. Maar we hebben weleens op mindere plekken gesnorkeld!!! We doen 2 verschillende plaatsen aan, 1 waar de vissen mooier zijn en 1 waar het koraal mooier is. Geweldig, ik word ook aan de hand meegenomen en hij laat me alles zien onder water. Rob volgt ons zo'n beetje. Super mooi en heerlijk op en in het water. En zelfs ik kan mezelf terug in de boot hijsen vanuit het water! Het was heerlijk en een mooie afwisseling in ons schema. Tojo was met ons meegegaan en heeft foto's gemaakt van ons. We worden netjes voor ons hotel weer afgezet en na ons opgefrist te hebben rijden we naar een strandtent voor de lunch. Op het strand lopen hier allemaal verkopers, die voor elk hotel of eettent hun spullen proberen te verkopen. Ze mogen niet op het terrein komen en staat dus allemaal op een rij, ze blijven er gewoon de hele middag staan. Heerlijk ff relaxen, mensen kijken.....
Rond 3 uur wandelen we over het strand terug en Tojo rijd terug. We nemen de camera's (zolang de mijne het volhoud want die staat op het punt te crashen) mee en gaan naar Parc Laza, baobabs kijken. Er bestaan 7 soorten baobabs er komen er 6 voor in Madagascar. Hier staat de lagere dikke soort. Sommige zelfs al 1000 jaar oud. Ook spotten we een egel, een slang en een kameleon. Daarna gaan we nog naar Et Ethno Bio om opgevangen landschildpadden te kijken, ze vangen ze op en plaatsen ze ze terug in de NP's. Chinezen proberen ze soms mee te nemen voor in de soep dit jaar hadden ze bij de douane er al 100 onderschept. Eenmaal terug in het hotel willen we over het strand lopen naar de tent waar we geluncht hebben, maar de zee staat te hoog, dus buitenom gelopen en lekker gegeten met local muziek!

• 16 Oktober 2019 - 11:09

Peter V Tol:

klinkt erg mooi en snorkelen is zeker super de kleuren die je onder water ziet zijn fenomenaal. maar geniet er verder van.
    Peter

• 20 Oktober 2019 - 08:40

Pauline:

Wat gaaf dat snorkelen wat maken jullie toch veel mee daar!