WAUW! YALA NP!! - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu WAUW! YALA NP!! - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

WAUW! YALA NP!!

Door: Rob en Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Rob en Ingrid

22 Augustus 2022 | Sri Lanka, Tissamaharama

Tja waar zal ik beginnen, gisteren bij ons hotel waar we trouwens de enige zijn maar het is hier heerlijk! een ochtend safari geboekt door Yala NP. Om 4.15 uur gaat de wekker en om 4.45 uur staat de jeep op ons te wachten. We rijden in het donker naar de ingang van Yala NP. Daar komt ook onze gids Krishan aan boord. Dan naar de poort en nog 6 min wachten want om 6 uur gaat het park open. En laten we eerlijk zijn iedereen hoopt hier het luipaard te spotten[e-1f60a]! Die spot je het best tussen 6 en 8 uur als het nog niet zo heet is. Het is ook geluk hebben want soms zie je hem dagen niet. De sloth beer is nog moeilijker te spotten. En jammer genoeg zien wij beide niet vanochtend. Maar wat een gaaf park![e-1f60d] We spotten zoveel dieren! Vele vogels , kingfischer, pauwen, poemba en hele mooie vogels waar ik de naam van vergeten ben. Buffels, krokodillen, apen, herten, mousedear, hornbill, en natuurlijk niet te vergeten vele olifanten zowel alleen als groepen met baby's. En dat in alleen al een schitterende omgeving! Wauw! Maar helaas geen luipaard. We hebben een top ochtend gehad 6 uur lang hebben we er rondgereden, om 12 moet iedereen eruit zijn. Vaak twijfelt men om dit park te bezoeken, dit vanwege de drukte. Wij hebben echter geluk, de mensen hier niet en dat is dat er niet veel toeristen zijn. Zoals Cees ook al zei, hoeveel blanken zaten er in het vliegtuig.....eh een stuk of 20, tja vroeger was dat 3 kwart van de passagiers... Hier dus ook hooguit 25 a 30 jeeps per ochtend/ middag tegenover 300 a 400 jeeps per ochtend/middag eerst[e-1f631]. Maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen, gaaaaf! Toen we eruit reden vroeg Krishan en waar gaan jullie vanmiddag naar toe, uhhh naar ons hotel we blijven nog een nacht. O als jullie willen kun je ook nog een middag safari doen . Om 14.00 uur gaat het park weer open en sluit om 18.00 uur. Uh tja waarom ook niet, we zijn er nou toch. Gaan we dan vooral het luipaard zoeken . Oke! Terug naar het hotel daar 45 min om te relaxen en terug[e-1f60e]. We zoeken eerst het rotsgebied af, daar liggen ze graag af te koelen maar nee niks. We spotten nog wel jakhalzen nog niet gezien. Dan in sneltreinvaart ergens naar toe, moeder beer met 2 kleintjes. Die laten zich bijna nooit zien. En dan uiteindelijk ligt er een luipaard in de bosjes op 15 meter afstand. Moeilijk te fotograferen maar machtig mooi om te zien. Nu werkelijk alles gespot wat er te zien was. We rijden verder en daar ligt prinsheerlijk een groot mannetjes luipaard onder een boom op 30 a 40 meter afstand. Wauw echt vet! Wat een toffe dag was dit!!![e-1f929]