De reis naar Madagascar! - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu De reis naar Madagascar! - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

De reis naar Madagascar!

Door: Ingrid

03 Oktober 2019 | Madagascar, Antananarivo

Madagascar!

Donderdag 3 oktober is het dan zo ver....eindelijk vakantie! We gaan met de auto naar Schiphol want we hebben een vroege vlucht..... Dus om 3 uur loopt de wekker af...... We willen op tijd op Schiphol zijn.
Tja de vissen (wij hebben een koi vijver in onze tuin) die dachten er anders over. Die hebben vannacht de pijp van de overloop eraf gezwommen, met als gevolg dat er ongeveer 30 cm water uit is en de pomp van de slimmer afslaat. Dit doen ze nooit! Nou ja nooit....... Ooit 1x en toen zaten we in Krakau..... Dus eerst de vijver vullen zodat de slimmer aankan en dan weg. Dat water bijvullen duurde ruim 1,5 uur met als gevolg dat we pas om half 5 wegrijden. Onze auto parken bij een valet parking...... grapje ... bij parkos en met een busje naar Schiphol worden gebracht, waar we om 6 uur arriveren dus 2 uur voor onze vlucht. Gelukkig is het rustig, bagage afgeven en dat zijn dit keer 4 stuks in plaats van 2 stuks. Dan door, ik word er bij de handbagage nog uitgepikt voor een drugstest, ik heb geluk, ik heb niks meegenomen.... en dan staan we verrassend genoeg om 6.20 uur al bij de gate. Onze vlucht vertrekt op tijd en dus vliegen we om 8.00 uur met KLM naar Parijs, waar we een tussenstop hebben van 1uur en 25 min. Snel naar de volgende gate, weer door de douane en dan verder vliegen met Air France naar Antananarivo. Ook hier vertrekken we mooi optijd. Het is een vlucht van 9245 km die 9 uur en45 min duurt. We hebben schitterend uitzicht over de besneeuwde bergtoppen van de Franse Alpen. Dan krijgen we lunch,  daar waren we inmiddels wel aan toe.... Op zijn Frans denk ik. Bij de lunch zit ook een flesje tiki punch, een cocktail van 21%. Wij komen zo onze tijd wel door. Ik maak alvast het begin van dit verslag en kijk nog een filmpje, Rob is aan het gamen. Na de lunch die rond 12 uur was zien we het personeel niet meer tot een uur of 6, dan komen ze rond met een ijsje. En rond 8 uur krijgen we nog een pizza broodje. Drinken tijdens de vlucht is zelfbediening voor diegene die dat in de gaten heeft. We hebben ongeveer 1/3 van de vlucht turbulentie, maar wel met schitterend uitzicht.
We komen daar lokale tijd om 22.15 aan. Het is een klein vliegveld met volgens mij maar 1 gate. Het is maar een uur tijdverschil (later) dan in Nederland. Eerst onze visa regelen bij aankomst voor 35 euro en geld wisselen want schijnbaar is de pinautomaat op het vliegveld vaak leeg en dan op naar ons hotel. We hebben een kamer in hotel Sahamalaza dichtbij het vliegveld en laten ons ophalen. Er zou iemand staan met een bordje met onze naar en de naam van het hotel....... Tja er staan er een stuk of 40, maar niemand met onze naam, en genoeg die ons weg willen brengen... Het is maar 10 min lopen maar we hebben 6 tassen en het is avond. Uiteindelijk vinden we iemand met de naam van ons hotel maar een andere naam en gaan daar maar mee mee. Nou lachen..... Een oud peugotje 204 uit 1965 ofzo. Hij valt nog net niet uit elkaar, maar we komen netjes bij ons hotel.
Morgen begint het dan echt, we hebben een auto gehuurd met chauffeur voor de hele reis via Remi van stichting Madalief.
Dat is een stichting die geboren is uit liefde voor de kinderen van Madagascar, een non-profit organisatie met als doel om de kansarme kinderen in Madagascar een betere toekomst te bieden.
Het is een verhaal van vrouwen en mannen in Ambrositra, een klein stadje in Madagascar, die hulp geven aan kinderen die dit nodig hebben. Een verhaal van 2 vrouwen uit Nederland die hun kwaliteiten en contacten gebruiken om fondsen te werven. En Remi die tussen beide landen heen en weer reist. Zo maken deze mensen hun droom droom waar om Malagasy kinderen te helpen met de steun vanuit Nederland.
Via Remi hebben hebben we dus een auto kunnen huren met een Franstalige chauffeur, die een beetje Engels kan en een beetje Nederlands maar goed Malagasy en Frans. Dus met yes en no en ja en nee en Google translate en handen en voeten, veel humor en een goede klik hebben we vast een mooie reis en zijn we straks een geweldige ervaring rijker!
We hebben met Remi al een keer gebeld via watts app en met haar via de mail al veel contact gehad. Over wat haalbaar is in 3 weken en wat niet, daar is een hele mooie reisroute uit gekomen. Aangezien er maar 1 verharde weg is op dit eiland van Antananarivo de hoofdstad naar het zuiden naar Tulear en de rest off road is zitten er ook lange reistijden bij. Morgen verlaten we de hoofdstad meteen , we worden dan opgehaald door Tojo die voor 3 weken bij ons blijft en gaan we eerst naar Andasibe.

• 04 Oktober 2019 - 14:55

Sonja:

Zoiets gebeurt altijd, als je er geen tijd voor hebt. Maar nu zijn jullie aanhebt vliegen en is het tijd om te gaan genieten van al het moois in Madagascar.
    We kijken weer uit naar de verhalen en foto's.

• 05 Oktober 2019 - 09:08

Hanny:

Gewoon niet aan de vissen denken, je kunt er niets meer aan doen. Schrijf de buren dat ze ze mogen opeten. Veel plezier.Hanny