Apen in Wulingyuan NP - Reisverslag uit Zhangjiajie, China van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu Apen in Wulingyuan NP - Reisverslag uit Zhangjiajie, China van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

Apen in Wulingyuan NP

Door: ingrid

19 Oktober 2018 | China, Zhangjiajie

Donderdag 18 oktober. Onze backpacks weer ingepakt en gaan ontbijten. Geen Jack dit keer alleen moeders met kleinkind in de rieten mand op de rug. Lucas (kleinkind is 9 maanden oud) . In China zie je trouwens geen kinderwagens of buggy's, iedereen draagt de kinderen. Er is ook een Vietnamees gezin bijgekomen en gelukkig spreekt de dochter Engels en Vietnamees en Chinees. Dus zij kan mooi voor ons vragen of de backpacks op de kamer kunnen blijven staan en of onze drop of naar het treinstation geregeld is. Dat is allemaal in orde. Dus we gaan op pad. We lopen naar de ingang van het NP en pakken de bus weer. Nu naar het andere gedeelte van het park. Dat betekend eerst 2 bussen dan een stuk lopen alleen maar trappen bergaf......straks moeten we nog terug.....
Na het stuk lopen nog een bus en dan lopen we naar het begin van de golden whipe stream. De golden whipe stream is een pad dat langs een beek loopt. In de natuur tussen de verschillende bomen en rotsen. Een erg mooie wandeling. Op een gegeven moment komen we apen tegen. Echt een paar hele grote groepen. Ze lopen echt overal , net langs je heen, door het water, spelen en stoeien met elkaar. Zwemmen en duiken. We wisten niet dat apen konden duiken en lang onder water konden zwemmen. Ze springen zo van de rots af ( waar wij ook op staan) het water in. Echt super gaaf!!! Dan komt er een parkwachter langs die ze naar de overkant jaagt. Wij lopen weer verder tot een uur of 12 en daarna weer terug. We moeten namelijk dezelfde weg terug. Komen we weer op een punt bij de apen. Die parkwachter maar op en neer lopen daar. Wij lachen , wat voor werk ik doe ...ik jaag de apen weg. Ik roep de hele dag abu abu (of zoiets) en schiet soms met een katapult. En die apen zijn niet dom....... Als hij 10 meter verder de andere weg jaagt komen ze weer terug. Whahaha. Hij loopt de hele dag op en neer.
Nee de apen zijn niet dom..... De mensen die ze voeren wel!!! Daar krijg je brutale agressieve apen van, gelukkig maar een enkele gezien....dom...dom...dom. Dit pad is trouwens vrij rustig. Niet iets wat veel Chinezen doen. En dat is wel fijn.
We zijn op tijd bij het beginpunt en nemen de bus weer terug. Dan de vele trappen op naar boven. Daar vraagt een jongen aan ons of we weten waar we zijn en waar de lift is naar een dorpje. Wij leggen uit waar we staan en dat hij dan weer al die trappen af moet en de bus een stukje terug. Hij baalde want gisteren was hem ook niet gelukt om de weg te vinden en weer bij zijn uitgang te komen. Er zijn 4 in/uitgangen. En je kunt niet makkelijk van elk punt weer terug komen. Zelf hebben wij aardig uitgevonden hoe het werkt. Maar de meeste hebben er problemen mee. En zo zijn we mooi optijd terug, we checken uit en ook de man die ons naar het treinstation brengt is op tijd.
De bumper ride terug maar dan bij daglicht ....... je rijdt eigenlijk gedeeltelijk door een grote bouwput, ze zijn er namelijk een nieuwe weg aan het aanleggen. Daarbij geld voor de terugweg dat de chauffeur niet kan rijden. Hij trapt constant op de rem, daar waar je denkt waar rem je nou voor. Haalt niet in waar het wel kan en haalt wel in waar het niet kan...... waardoor je bijna ongelukken hebt. Hij weet volgens mij niet waar we naar toe moeten want hij belt een paar x en krijgt geen gehoor, dan rijd hij bijna een bouwterrein op maar word terug gebeld. Hij rijd ook constant over de streep. We zijn blij als we op het station aankomen.....heelhuids......
We zijn ook blij dat we weer een Mac zien dus snel ff wat eten en dan naar het station. Als we dan uiteindelijk in de trein stappen en we komen bij onze 4 persoons coupe dan zitten daar moeder en dochter uit Brazilië. En kijken ons raar aan als we erbij willen. Zij dachten dat de 4 bedden voor hun alleen waren. Het staat ook vol met grote koffers (voor 12 dagen reizen) , en dan komen wij er nog bij.... maar het lukt allemaal en uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen bed........ Rob leest nog wat. Ik maak mijn verslag en zo pitten want we komen om rond 5 uur aan.......

Tianmen mountain oftewel de glazen brug/rand aan een klif 1,5 km hoog hebben we niet gedaan. Dan hadden we in het park iets over moeten slaan. En volgens Jack van onze overnachting zie er ook niet veel..... je kunt alleen zeggen dat je erop bent geweest. De kabelbaan er naar toe ligt vlak bij het treinstation zagen we dus als je bij het park bent is het 1,5 uur enkele reis er naar toe. Rob sprak nog iemand bij de Mac die erop geweest was, het was erg druk geweest zei hij......duw en trekwerk...... Want ze zijn de Chinezen.....eigen belang gaat voor......

• 19 Oktober 2018 - 13:16

Sonja:

Spannend weer allemaal

• 20 Oktober 2018 - 16:04

Hanny:

Ik ben weer helemaal bij. Ben benieuwd naar de volgende aflevering. Spannend!

• 21 Oktober 2018 - 17:46

Wim Verschuuren:

Knap dat jullie zo gebiologeerd zijn door niet voorspelbare dingen en ervaringen en niet in een mineurstemming vervallen als het tegen en ieder geval niet meezit.