Wulingyuan NP .... oftewel Avatar Mountains - Reisverslag uit Zhangjiajie, China van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu Wulingyuan NP .... oftewel Avatar Mountains - Reisverslag uit Zhangjiajie, China van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

Wulingyuan NP .... oftewel Avatar Mountains

Door: ingrid

17 Oktober 2018 | China, Zhangjiajie

We zaten op tijd in het vliegtuig maar het vertok een half uur later. Rob zat aan het raam dan ik dan een oudere chinese mevrouw. Die had wel zin in een praatje. Tja ik versta er niks van en zij doen net of je het wel gewoon verstaat. Op een gegeven moment gebaarde ze naar het raampje , of Rob wat foto's voor haar kon maken. Oke geen probleem. Weer even later liet ze allemaal foto's zijn die op haar mobiel stonden , ook veel van bloemen. Rob zei kijk eens of jij nog foto's hebt van bloemen ofzo. Dus ik bij costa rica zoeken in mijn foto's, maar ja die dieren vond ze ook mooi , ze heeft van meer dan de helft een foto van mijn mobiel gemaakt. Ze was super blij.
Na de landing stond de pick up ons op te wachten, ik had veel uitgezocht van te voren , vooral op rome2rio en op google maps hoe we bij de hotels konden komen. Tja hier was het lastig, zag wel een weggetje liggen maar alle routeplanners reden er met een hele grote boog omheen. We hadden een hotel geboekt aan een hele rustige ingang van Wulingyuan NP. Dus niet bij de hoofdingang waar alle Chinezen smorgens als gekken naar binnen rennen als het park open gaat..... en na een aantal grote drukke steden een wat rustigere plek. Dus onze pick up stond klaar, we wisten dat het ongeveer 1,5 uur rijden was vanaf het vliegveld, eerst door de stad Zhangjiajie daarna door wat dorpjes en het laatste uur off road!!! Jezus zeg, zandwegen vol gaten soms heel steil omhoog.
Soms net voor bruggen steil een meter omhoog en erna weer omlaag. Je slingert alle kanten op , in het donker. Je voelt je net een milkshake. Deze rit kost ongeveer 25 euro, maar ik denk dat hij voor 100 euro aan zijn auto verliest.......geen doen die weg......en ja hoor na 1,5 uur arriveren we bij onze overnachting. Hij claxoneerd en keer en dan komt er een mevrouw aanlopen. Het is hier aarde donker , het hele gebouw....en je raad het al....ze kan geen engels. Ze doet de lamp aan en belt haar zoon. Die kan engels en vraagt aan ons hoeveel nachten we blijven....2.....hij hangt op en ze brengt ons naar een kamer. Dan gaat ze weg. Wij lopen nog een keer om het gebouw heen, we zien ook niet waar we terecht gekomen zijn want het is overal aarde donker. En volgens mij zijn we de enige die hier overnachten.......zitten we hier wel goed denken we als we gaan slapen......

Woensdag 17 oktober, ik heb wel geslapen maar alleen maar gedroomd over deze plek en of we hier wel goed zitten. Ik kijk s morgens eerst nog op boeking en daar krijgt het een 9,3 en op TripAdvisor kom ik er niet goed uit. We hadden de wekker op 7 uur gezet, maar het is nog mistig dus op ons gemak aan. We hebben nog niemand gezien of gehoord en het NP gaat om 8 uur open. Toch maar eens gaan kijken boven, we willen ook graag weten waar we naar toe moeten lopen voor het NP. We dachten ontbijt slaan we wel over, maar nee we moesten gaan zitten. We kregen een club sandwich, gevuld met groenten en een gebakken ei.
Met verse sap erbij, het was erg lekker. En halleluja......daar komt Jack....de zoon. Hij geeft ons een plattegrond van het NP in het engels en legt uit wat we vandaag en morgen kunnen doen. Hoe je het beste er kunt komen en als er iets is kunnen we hem bellen. Ook blijkt bij het ontbijt dat we hier niet alleen zijn. Er is ook nog een koppel uit Brazilië. Ook gisteravond gearriveerd en blijven 1 nacht langer.
Dan op pad.....de ingang van het NP bij Yangjiajie is een kwartier lopen. Er rijden gratis bussen van punt naar punt in het park. Als we ons 4 dagen ticket hebben gekocht.....minder dagen kan niet.... nemen we de bus naar de kabelbaan waar je in een cabine omhoog gaat. En ja wow , wat mooi hier. Voor die gene die de film avatar kennen..... zo ziet het park eruit.....Boven aan gekomen gaan we een ronde lopen naar een paar uitzichtpunten. Dan zouden we de bus pakken naar Tanzi Mountain....... maar we pakken de verkeerde en komen eerst bij de avatar bergen uit....geeft niet draaien we het om...
Ook hier lopen we een ronde...nou ja ronde alles werkt in China met trappen......als je niet wil lopen kun je je in een stoel laten dragen door 2 mannen ...al die trappen op.....maar wow want mooi hier, wat een uitzicht. Als we het hier helemaal hebben gezien gaan we met de bus terug en dan naar Tanzi mountain. Je blijft je verbazen hoe mooi het is. Ook hier lopen we een stuk bergaf en weer terug want als we helemaal naar beneden lopen , kunnen we niet terug bij ons hotel komen.
Trouwens de meeste Chinezen gaan overal van punt naar punt en lopen niet verder, dat is overal zo. Dus als je zelf een stukje verder loopt is het heel rustig. Dan is het tijd om terug te gaan naar de kabelbaan, want we willen daar naar beneden lopen en dat kost je ongeveer anderhalf uur had jack gezegd. En het park sluit om 18.00 uur. Dus de bus terug, rijd hij er voorbij....bij de volgende stop weer terug. En het pad gevonden waar we naar beneden kunnen lopen....het is dan al half 5.....en we moet nog een stukje met de bus erna..... Het is ook echt 1,5 uur trappen naar beneden. En als we daar aankomen lopen komt er net een bus aanrijden.....claxoneerd en stopt en gebaard dat we in moeten stappen....wij snel erin......kijken we elkaar even later aan....hij rijd de verkeerde kant op. Wij zaten achterin de bus, ik zeg tegen rob , ik ga naar voren met de plattegrond. Ik aanwijzen waar we naartoe moeten. De buschauffeur stopt meteen.....en komt net een bus aan die de andere kant uitgaat, die houd hij aan....wij eruit en in de andere ingestapt die naar de goede uitgang gaat. Pffffff anders hadden we het hele stuk terug misschien moeten lopen. En zo komen we om 6 uur aan bij de uitgang. Terug naar ons hotel gelopen met een stel uit Engeland die net een hotel voor ons zitten. Staan ze ons al op te wachten voor het eten....neeeee.....zeggen we , eerst douchen. Daarna gegeten en even later komt het stel uit Brazilië ook aan. Zij waren dus ergens verkeerd terecht gekomen.
Van waaruit je niet met een bus terug kunt naar onze ingang....
Dus morgen goed opletten , want we hebben morgen tot 3 uur, dan gaan we terug naar het treinstation voor een slaap/nachttrein....
En 9 van de 10 dat he op de keert aanwijst waar je naartoe wil zeggen ze ja...en rijden totaal ergen anders naartoe.....

• 17 Oktober 2018 - 16:30

Ed:

Weer even jullie verslagen gelezen van de laatste dagen. Benieuwd naar de foto's.
    Dublin was ook leuk. Zien jullie binnenkort weer.

• 17 Oktober 2018 - 17:25

Pauline:

Wat een verhaal en avontuur weer voor jullie, leuk om te lezen en wat een geluk met die bus

• 20 Oktober 2018 - 15:59

Hanny:

IK blijf een prachtige onderneming waar jullie mee bezig zijn.