Phnom Penh Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu Phnom Penh Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

Phnom Penh Cambodja

Door: Ingrid

13 Augustus 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Woensdag 12 augustus.
We hebben vandaag een reisdag. Om half 8 gaat de wekker, we weten niet hoe laat de bus vertrekt alleen dat ie ieder uur gaat en dat we uiterlijk 10 uur weg moeten. Maar eerst moet er nog een hotel geboekt worden in Phnom Penh voor de komende 3 nachten nu we nog wifi hebben...... Rob heeft er dit keer moeite mee om er een te vinden een beetje een budget hotel en ik heb haast want ik wil zeker niet te laat weg hier. En iedere dag je backpack weer in moeten pakken vergt ook tijd. Uiteindelijk vind ie er een tijdens het ontbijt....pffffff. Het is inmiddels half 10, dus kom op. Gaat Rob nog eerst uitgebreid uitleggen aan het personeel dat de koi's in de vijver gevoerd moeten worden, daar hadden ze geen flauw benul van haha. Nou dan kunnen we nu naar het busstation, ze willen ons wel wegbrengen maar wij gaan lopend en zijn nog net op tijd voor de bus van 10 uur terug naar Bangkok. Nu blijkt dat de bus ook bij het vliegveld stopt winnen we nog zo'n dik uur ook dus dat valt mee. We zijn rond 1 uur op het vliegveld voor onze vlucht van Bangkok naar Phom Penh in Cambodja. Onze bagage meteen ingecheckt en ff snel nog wat gegeten en dan op naar de gate. Als we willen boarden dan hebben we ineens 30 min vertraging iedereen weer zitten en bussen weer weg daar komt later nog 15 min bij voor we dan eindelijk de lucht in gaan. Het is een korte vlucht van 1uur en 20 min.
Cambodja hier we come.........wat een zooitje zeg!!!.......
In het vliegtuig krijgt iedereen 3 formulieren om in te vullen voor je visa . Bij aankomst moet je je paspoort inleveren bij balie 1 met 1 formulier, dat is zo gedaan.......dan staan er bij balie 2.... 100 man met handbagage te wachten , niet in een rij en erg rumoerig en daar roepen ze een naam die ze amper uit kunnen spreken en houden het paspoort omhoog van de gene die klaar is. Je hebt geluk als jij dat bent en dat je het dan nog ziet ook, moet je je door de massa wurmen om het op te halen en 30 USD te betalen....... op naar het volgende loket om je visa af te laten stempelen en om formulier 2 af te geven en ze hebben alle tijd achter de balie...... dan je bagage ophalen bij de bagage band die daar inmiddels als 10 rondjes meedraait en mag je naar buiten waar je formulier 3 afgeeft zodat ze weten dat je ook echt weg bent......
En toen....hoe gaan we naar het hotel..... er staan taxi's en tuktuks.... ze vragen naar welk hotel en natuurlijk is dat geen fijn hotel en zeer ongunstig gelegen ver weg van alles , hij weet een veel beter hotel op een toplokatie dat veel goedkoper is.....pardon wij hebben niet gezegt wat we betaald hebben.....
Uiteindelijk met een tuktuk bij ons hotel afgezet, ik had het inmiddels wel gehad ...Rob niet...
Ingecheckt en gevraagt of ze een kaart hadden van de stad, hij printe er meteen een uit en uitgelegd hoe we bij de riverside komen waar allemaal restaurantjes zitten. Blijkt maar een klein stukje te zijn zo'n 20 min lopen......hehe!
Wij gaan lopen....
Het verkeer is hier net zo als in Vietnam...... druk alles door elkaar en veel scooters en tuktuks....dus gewoon oversteken en doorlopen. Het is verder wel een zooitje op staat vergelijkbaar met Vietnam.
We hebben heerlijk gegeten en gedronken bij On The Corner en zijn toen lopend terug gegaan . Je word hier om de 10 sec aangeklampt door een tuk tuk driver......no we are walking....no...no....no!
Als je zit te eten zijn er veel bedelaars die aan je tafel komen, kinderen, moeders met kinderen en mensen die hun ledematen/benen verloren zijn er over de grond voort bewegen. Je moet ze echter niks geven, elke dollar die je geeft moeten zij ook weer afgeven en zo houd je het instand zelfs de regering waarschuwd ervoor. Voor elke dollar die je geeft komt er een bedelaar bij. Moeilijk in het begin maar het went als je er in een uur meer dan 10 aan je tafel hebt gehad. We lopen weer terug dan krijg je de tuktuk drivers weer....save my childeren i have no work today.... maar ook dat went gewoon nee zeggen ! Er zijn hier ook heel veel gepensioneerde mannen die speciaal voor de Cambodiaanse vrouwen komen. We komen nog door een straat waar je een keuze uit die vele vrouwen kunt maken.
Eenmaal op onze kamer nog wat foto's geplaatst op facebook maar dat lukt bijna niet. Je bent een uur bezig voor 3 foto's dus er zal een enkele geplaatst worden, besteden onze tijd liever aan wat anders.

Donderdag 13 augustus alweer.......
Vandaag geen wekker maar toch om 7 uur wakker...... Lekker rustig aangedaan . Vandaag de stad zelf bekijken...ja je raad het al LOPEND! Echt triest hoe sommige mensen moeten leven.....
Maar we lopen eerst over een grote lokale markt vlakbij ons hotel waarna we doorlopen via de riverside naar het koningklijk paleis........waar wij natuulijk om 11.05 uur arriveren. Het is dicht tussen 11 en 2 uur . De tuktuk drivers staan klaar om je een stadstour aan te smeren maar nee wij gaan lopend alle andere monumenten bekijken. Ondertussen nog een heerlijke freeze aardbeien en mango gedronken. We zijn ook toevallig uitgekomen bij gratuationday van de universiteit, mooi om te zien! Ook nog even heerlijk een terrasje gepakt. Het is hier namelijk snikheet 30 graden maar met een luchtvochtigheid van 75 % voelt het als 50 graden... dan gaan we ff over de markt nog een dunne lange broek bijhalen en omkleden in ons hotel want bij het Koninklijk Paleis mag je niet met een korte broek naar binnen. Opschieten nu want het is nu half 4 geweest en het sluit om 5 uur , dus snel terug lopen en toch nog naar binnen geweest. Als we dan om 5 uur net weer op het terras ...onder de luifel zitten....begint het te gieten, tja regensezoen! Buitje van een uurtje. We raken aan de praat met 2 Nederlanders, super gezellig, reiservaring uitwisselen en gewoon lekker gekletst ...heerlijk dan ben je zo 3 uur verder.... daarna heerlijk gegeten en terug naar het hotel! Verslagje maken en nu pitten na een hele dag lopen.
Truste !

• 13 Augustus 2015 - 20:21

Ed En Henriette:

Zo te lezen vermaken jullie je weer prima. En lopen van terrasje naar restaurant naar terrasje, zo komen de kilo's er ook niet aan, zeker niet met die temperaturen. Hier is het ook warm maar wat benauwd. Zondag naar Spanje. We verwachten sneller door de controle te komen dan jullie :-). Veel plezier nog. Groetjes, Ed & Henriëtte

• 13 Augustus 2015 - 21:02

Wim Verschuuren:

Als je dit allemaal meemaakt, dan besef je pas dat jullie in Breda een luxe leven hebben.
    Zo'n reis is natuurlijk wel goed voor de lijn door al dat lopen. Veel plezier de komende tijd.