Tikal - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu Tikal - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

Tikal

Door: Rob en Ingrid

25 Juni 2023 | Guatemala, Tikal

Vanmorgen om half 3 liep de wekker af voor onze excursie naar Tikal. We hadden de zonsopkomst tour geboekt en dat betekent dat je met gids het park in moet omdat je in het donker voordat het park opent naar binnen gaat. Kost je ook extra om de zonsopkomst of zonsondergang te zien.

Tikal is een must see in Guatemala, in het regenwoud gelegen op ongeveer een uur rijden van Flores vind je hier tientallen Maya tempels en ruïnes.

Tikal was een van de grootste steden van de Maya's ten tijde van de klassieke periode. De restanten van de stad bevinden zich in het departement El Petén, in het noorden van Guatemala. De inwoners van Tikal zelf noemden hun stad Yax Mutal.

Tikal was een van de machtigste steden in de klassieke periode van de Mayabeschaving. De stad werd bewoond van ongeveer 400 v.Chr. tot 1000 n.Chr.

De voortdurende oorlog tussen Tikal en Calakmul en hun bondgenoten had, samen met de overbevolking van het gebied, echter geleid tot uitputting van grond en grondstoffen, waarop na 800 de Mayabeschaving ineenstortte. De laatste inscriptie in Tikal, een verwijzing naar Jasaw Chan K'awiil II, dateert uit 889.

Pas in 1848 werd Tikal herontdekt door een team Guatemalteekse ontdekkingsreizigers. De eerste grootschalige archeologische opgravingen begonnen in de jaren 50 van de 20e eeuw. Tot op heden is slechts 20% van de stad uitgegraven.

Onder de uitgegraven tempels en gebouwen bevinden zich de Piramide van de Grote Jaguar en het Paleis van de Edelen. Het ceremoniële centrum van Tikal omvat daarnaast onder meer Tempel IV, Complex N, Zuid-Akropolis, Plein van de tempels, Tempel III, Complex O, Westplein, Tempel II, Grote Plein, Noord-Akropolis, Tempel V, Oostplein, Centrale Akropolis, Complex R, Complex Q, Groep F, Groep G. Samen met aartsrivaal Calakmul is Tikal een van de beste voorbeelden van Maya-architectuur in Peténstijl.

Het uitgraven van de verschillende piramides en tempels neemt jaren in beslag omdat ze grootendeels overwoekerd zijn door oerwoud. Alles wat op de ruïnes staat wordt omgezaagd om vervolgens de natuur zijn werk te laten doen. Als ze de wortels weg zouden trekken beschadigen ze te veel. Dat is de reden dat het jaren in beslag neemt.

In 1955 werd het gebied rond Tikal uitgeroepen tot Nationaal Park Tikal.

Daar aangekomen lopen we eerst in het donker naar V voor de zonsopkomst, de zon komt op achter de wolken[e-1f609] te bewolkt om er een glimp van op te vangen, maar evengoed erg mooi het uitzicht. Onze gids Gino geeft heel veel uitleg.... lees praat graag.... maar heeft gelukkig erg veel humor. Zo leidt hij ons door Tikal en zien wede belangrijkste tempels. Ondertussen worden er ook nog vogels gespot, o.a. vele toekans, papagaaitjes. Spider Monkeys en een baby brulaap enz.

Op het laatst hebben we nog een half uur vrij te besteden waarin we genieten van de omgeving en daar maken we een filmpje voor Aaron, Emily en Lucie.

Het voordeel merken we als we er weer uit lopen is van heel vroeg gaan dat je mooie fotos kunt maken zonder andere erop. Het is erg rustig en word druk al wij eruit lopen. Om 12 uur zijn we weer terug in Flores, we hebben er dan al een dag op zitten.

Op naar ons hotel, daar boeken we onze volgende slaapplaats alvast en relaxen even waarna we naar de shopping mall lopen. Die valt een beetje tegen want net zoals bij ons staat er veel leeg.

Maar we kopen even goede deet, beter als de Nederlandse en eten even iets. Dan gaan we naar het kantoor waar we onze excursies hebben geboekt voor een ticket voor de shuttle bus overmorgen. Dat scheelt meer dan de helft met ergens anders, we hadden ff gegoogled namelijk en zijn toen daar gaan vragen wat het kost.

Uit eten ff makkelijk weer bij Terrazzo!

Op tijd naar bed.... het was vroeg vanochtend[e-1f631].