Xi'an en het terracotta leger! - Reisverslag uit Xi'an, China van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu Xi'an en het terracotta leger! - Reisverslag uit Xi'an, China van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

Xi'an en het terracotta leger!

Door: Ingrid

11 Oktober 2018 | China, Xi'an

Waar waren we gebleven...... 9 okt 's avonds na aangekomen te zijn op treinstation Xi'an Noord metrolijn 2 genomen naar Longninmen, die deed er nog 35 minuten over. Uitgestapt en naar boven. Wauw super mooi uitzicht op een verlichte stadsmuur met een mooi gebouw helemaal verlicht. Wij lopen direct op de stadspoort eronder af , staan daar een mevrouw/ meisje en een jongeman. Je moet eerst bij de ticketservice een kaartje halen anders mag je niet naar binnen. Wij we hoeven alleen maar naar ons hotel, we gaan niks meer doen. Het is half 12. Maar het meisje houd vol kaartje halen. Ze had het over 260 yen anders laat ik je niet door. Dus ik zeg nog als ik bij de metro binnen de stadsmuren uit was gestapt had ik dan ook moeten betalen. Nee dus. Wij hadden zoiets we gaan niet betalen om naar ons hotel te mogen lopen. Zegt de jongeman als je nou zo even omloopt en je gaat daar langs, door die poort waar de auto's door rijden. Dan hoeft je niks te betalen. Dit was een senic area waar je ook de muur op kunt.
Zo gezegt zo gedaan omgelopen, meteen na de muur linksaf nog 1 km lopen naar ons hotel. Aangekomen bagage gedropt in een super mooie kamer en nog wat gaan drinken. Dat hadden wel verdient na zo'n lange dag. En hier in Xi'an zijn nog vele bars open in de straat waar we liepen. We kijken even waar we gaan zitten. Aan de ene kant van het hotel zit een wiskey bar aan de andere kant een karaokebar. We gaan voor de karaokebar. Dat is lekker ff een biertje drinken. Op een gegeven moment komt de barjuffrouw nog gezellig kletsen. Ff Internet checken en dan is het zo 2 uur. We zijn dan de laatste. Ze mogen open blijven zo lang ze willen. We hebben het nog over het terracotta leger en ze zegt de eigenaar van jullie hotel doet er ook privevervoer naar toe. Volgens mij voor 100 yen. Oke morgen ff regelen. Nu duiken we ons bed in. 10 oktober....omdat we er zo laat in lagen uitgeslapen tot 8 uur. Heerlijk ontbeten....uhm. en op pad. We slenteren door de straten naar het midden van de stad waar de beltower staat. Onderweg scoren we eerst gelukkig een labello stick, want onze lippen staan inmiddels op springen. Dat verzacht tenminste. We bezoeken de beltower en onderweg naar de drumtower komen we langs een fruitwinkel waar je fruit zelf kan uitzoeken en in een bak kan doen, ze hakken het voor je in stukken je krijgt er een paar lange prikkers bij en smullen maar. We hebben het lekker op zitten peuzelen op de trappen en zijn toen de drumtower gaan bekijken. Waarna we moslimstreet in zijn gedoken. Een stukje overdekt gedeelte, waar het net is of je de medina in Marakech binnen wandelt. Hier gevonden wat Toby gevraagd had mee te nemen. Als je het overdekte ģedeelte weer uitloopt dan kom je in het eetgedeelte terecht. Allemaal kraampjes aan de winkels vast met de gekste dingen die je maar kunt eten, kruiden, drinken, enz. Je valt van de ene verbazing in de andere. Kom de foto's maar eens thuis bekijken. Gelukkig komen we op een gegeven moment een soort kipshoarma tegen. Heerlijk, smaakt zoaĺs ik het pita broodje thuis maak. Mmmmmmm
We kunnen er weer even tegen dus we lopen naar de stadsmuur. Waar we entree betalen, naar boven ģaan en 2 fietsen huren om de stadsmuur mee rond te fietsen. Je kon ook een tandem huren maar dat wilde Rob niet. Was wel lachen geweest maar hij is de kano van vorig jaar denk ik nog niet vergeten....whahaha. Dus het worden 2 mountainbikes. Ik test de remmen nog even want ik ben mijn fietstocht in de medina nog niet vergeten hahaha.....Daar ging ik over de kop. En daar gaan we. We hebben 3 uur de tijd tot kwart voor 6 om hem rond te fietsen. Het is 14 km rond, wel goed opletten. Het is net of je op grote kinderkoppeen fietst zeg maar. Dus 14 km rond hobbelen. Je kunt fietsen huren bij de 4 poorten waar je de muur op kunt. Wij zijn gestart bij de zuidpoort en bij de westpoort ruil ik mijn fiets om. Mijn zadel staat net iets te laag en kan niet omhoog. Dat is afgebroken. En uit ervaring weet ik dat als je fietst en je knieën komen bijna in je nek dan kun je niet goed kracht zetten en krijg je enorme spierpijn. We komen onderweg nog een tempel tegen. De torens op de muur zijn ook erg mooi. Om de muur heen is erg veel hoog bouw, erg erg hoog. Binnenin ook wel hier. Hoogbouw zie je hier bij elke stad. En dan komen we na 2 uur weer terug bij de zuidpoort.
Eenmaal van de muur af gaan we op zoek naar eten. En dat is nog niet makkelijk hier......in China. Bars genoeg in deze stad maar eten moeilijk te vinden. Uiteindelijk vinden we iets naar ons zin, een soort tappas restaurant. Je besteld het eten per stokje en het word in de keuken of op een gril aan tafel bereidt. Heerlijk.
Om 8 uur zijn we terug op de kamer en ploffen neer. Ff relaxen, appen met thuis, douchen, tas inpakken want morgen gaan we vroeg op pad en moeten we eerst onze backpack inleveren en uitchecken. Good night!

11 oktober!! Yippie jarig! Extra lange dag want de wekker loopt om kwart over 6 af...
We leveren onze backpacks in en de kamersleutel en gaan op pad. We hadden gisteren gevraagd of ze een taxi kunnen regelen naar het terracotta leger maar dat mochten ze niet. Ze konden wel privevervoer aanbieden voor 500 yen. Dat is zo'n 65 euro. Het is een uur rijden. Toen de eigenaar even niet keek zei de jongen achter de receptie zachtjes, dat is veel te duur je kunt beter met de taxi naar het busstation en dan met de bus erheen. Dat is precies zoals ik het thuis ook al uitgevogeld had ..... :-)
Dus naar de hoofdweg gelopen en een taxi aangehouden. Op naar het busstation, hij snapte niet waar we naar toe wilden , maar na een aantal keer aanwijzen op de kaart begreep hij het. We waren er zo en het koste 15 yen .... een kleine 2 euro..... De juiste bus , gezocht bus 306 en gaan zitten. Deze bus heeft meerdere stops onderweg en doet er ongeveer een uur over..... kosten 7 yen pp 91 cent!!!
En na een uur komen we aan bij de ingang van het terracotta leger. Het is half 9 en nog erg rustig. We worden aangeklampt door Engelstalige gidsen maar dat willen we niet. We willen zelf in eigen tempo op eigen gelegenheid. Dus halen bij toerist info een kaart. Ze leggen uit waar welke kamer is. Pit 1 ,2 en 3. Ik zeg dat ik van 3 naar 2 naar 1 wil. Maar dat kan volgens haar niet. Je moet door 2 om bij 3 te kunnen. We kijken wel. Ik had namelijk in de lp gelezen dat dat het mooiste was in de kleinste kamer te beginnen. En het kon gewoon , dus wij naar pit 3. Wowwww...... wat indrukwekkend als je daar staat! Geweldig!! We nemen ruim de tijd om pit 3 en daarna pit 2 te bekijken waar maar erg weinig mensen zijn. Super! Daarna naar pit 1, de grote welbekende hal. Daar is het al een stuk drukker geworden. We slagen er toch in alles te bekijken, hopelijk mooie foto's te maken en lopen langs de zijkant naar achter. We zijn zo onder de indruk dat we ons zelf vergeten zijn op de foto te zetten. Dus lopen we langs de andere kant weer naar voren. Hoe later het word hoe drukker. En als wij eruit lopen kun je bijna over de koppen lopen. Nu nog naar het museum en dan hebben we alles gehad. We hebben er zo'n 3 uur onze ogen uitgekeken. Weer iets van onze bucketlist af!!!
We nemen bus 306 teug naar Xi' an die nu 8 yen kost. Dus wij zijn nu aan vervoer 45 yen kwijt dat is 5,95 euro ipv 500 yen dat is 65 euro..... ik raad iedereen aan het zo te doen. Het is heel gemakkelijk.
Eenmaal weer terug bij het busstation gaan we lopend terug naar het hotel en doorkruisen zo de hele stad. We halen onze backpacks op en gaan met de metro naar treinstation Noord. Waar we om 19.00 uur de trein hebben naar Chengdu, in 4 uur met 242 km per uur komen we daar aan. Waar we weer een metro moeten pakken en een km lopen. En morgen er weer vroeg uit.........

• 12 Oktober 2018 - 06:49

Sacha:

Gaaf om jullie verslag te lezen. China is zeker veranderd, maar ook nog steeds zo hetzelfde. Bijv. jullie verhaal over privé v.s. OV is zo herkenbaar. Is na 22 jaar geen steek veranderd.
    Chengdu en zijn panda's, zo herkenbaar. Geniet!

• 20 Oktober 2018 - 15:34

Hanny:

Ik ben een week naar Engeland geweest, dus ik ben nu begonnen met de rest van je vertellingen op één avond te lezen. Dit stuk hierboven is alvast weer heel interessant. Ik ga weer verder.Dagdag.