Chichicastenango - Reisverslag uit Chichicastenango, Guatemala van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu Chichicastenango - Reisverslag uit Chichicastenango, Guatemala van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

Chichicastenango

Door: Rob en Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Rob en Ingrid

03 Juli 2023 | Guatemala, Chichicastenango

Vandaag onze excursie naar Chichicastenango, eentje die je eigenlijk niet mag missen als je in Guatemala bent!

Iedere donderdag en zondag is er een grote markt in Chichicastenango. Duizenden Maya's en vele toeristen bezoeken de grootste markt van Midden-Amerika om dieren, bloemen, souvenirs of een van de andere bijzondere artikelen te kopen. Op de trappen en in de 400 jaar oude Sint-Thomaskerk verspreiden de handelaren hun waren, branden ze wierook en offeren Los Magos voedsel aan de Mayagod van de aarde.

We worden om half 8 opgehaald bij ons hotel. Met 4en in het busje dus dat valt mee. De hele lange slinger weg naar boven met de vele haarspeldbochten.

Eenmaal boven stoppen we, 5 min wachten zegt ie, daarna nog 2 min en nog eens 2 min..... dat is in Guatemala ruim een half uur bij elkaar. Dan komt er nog een busje. Wij moeten uit ons busje en daar erbij. Ik moet voorin samen met een meisje uit Frankrijk en Rob zit opgevouwen achter mij. Het hele busje zit vol, als sardientjes in een blikje gaan we op pad. Het is inmiddels half 9 en blijkt dat we nog 2 uurtjes moeten rijden.

Eenmaal aangekomen lopen we naar de hele grote markt, druk druk druk![e-1f635]‍[e-1f4ab]

We hebben 3 uur vrij te besteden.

Na 200 meter blijkt dat veel te veel tijd te zijn want alle kraampjes herhalen zich.

We lopen toch maar een grote ronde, de mensen zijn hier klein, zelfs ik kan over iedereen heen kijken, Rob voelt zich net langnek uit de Efteling. Daarbij is het hutje mutje en dringen en voelt het net alsof je de hele tijd door kinderen omver gelopen word. Followers hebben we tot nu toe nog niet gezien in Guatemala, maar hier zijn ze wel. Vooral vrouwen maar ook mannen en kinderen die vanalles aan je kwijt willen. Maar no no no, we hebben geleerd niks te kopen dat we erna thuis.toch niet meer gebruiken.

We kwamen ..... waar niet aangedrongen werd..... toch nog, denken we, iets leuks tegen voor Lucie en Emily. Nou nog iets voor Aaron zoeken de komende dagen.

Uiteindelijk gaan we ergens iets drinken en zo zijn we de 3 uur toch nog doorgekomen[e-1f609].

Als iedereen terug is, kunnen weer op naar San Pedro! Het eerste uur vliegt voorbij, gezellig zitten kletsen met een stel, zij kwam uit Hamburg maar ze woont nu in New Zeeland bij hem. Over reizen gaat het hier voornamelijk, altijd leuke gesprekken. Daarover kun je niet uitgepraat raken.

Dan komen we weer aan bij de haarspeltbochten weg, die is ook nog eens heeeel erg steil. Halverwege kunnen we even niet verder, het bewijs waarom je niet beter niet met de chicken bussen kunt rijden.....vanwege de vele ongelukken.....er staat er 1 vast in de bocht. De bocht te kort genomen. Even later kunnen we weer door, we halen de bus maar in denkt de onze chauffeur, die overigens ook raar rijdt....met zijn hele armen en lichaam drukkend op het stuur de hele weg.

Toch weer veilig aangekomen in San Pedro rond half 5. Ff naar het hotel, uit eten bij Dolphin, we proberen toch iedere keer af te wisselen [e-1f609].

Zo nog een drankje bij Pita Sabij. En niet te laat naar bed, om 4 uur moeten we weer klaar staan.....