Acatenango hike dag 1 - Reisverslag uit Acatenango, Guatemala van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu Acatenango hike dag 1 - Reisverslag uit Acatenango, Guatemala van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

Acatenango hike dag 1

Door: Rob en Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Rob en Ingrid

20 Juni 2023 | Guatemala, Acatenango

Guatemala, niet eens zo’n groot land, heeft 37 vulkanen. Een tweedaagse hike om de Acatenango vulkaan te beklimmen mag dan ook niet op je lijstje ontbreken. Dat staat in ieder reisverslag en op elke pagina aangegeven .

Acatenango is de op twee na grootste vulkaan van heel Guatemala en heeft zijn laatste uitbarsting in 1972 gehad. Echter, Acatenango wordt omringd door andere vulkanen die tot op de dag van vandaag actief zijn en vulkaan Fuego is de reden om deze pittige hike te maken. Fuego is een van de meest consistent uitbarstende vulkanen ter wereld, omdat er elke 20/25 minuten een grote eruptie plaatsvindt met stromen lava. Tot afgelopen 4 mei. Toen was er een grote uitbarsting van wel 6 km hoog.Sindsdien is er een paar keer per dag een uitbarsting vaak in de avond en nacht.

Tja het is dus iets wat je gedaan moet hebben als je in Guatemala bent. Maar het is tevens de zwaarste hike ever. Dat was onze reden dus om thuis te trainen. Je kunt niet alles trainen maar beter een beetje voorbereiding dan helemaal niet.

Wij hebben onze tour geboekt bij CA Travellers, en worden om i uur opgehaald. Onze groep bestaat uit 15 personen met heel veel verschillende nationaliteiten. Een leuke groep !Wij zijn de enige "ouderen" , dat dat is meestal op onze reizen. Jeugdigen tot 35 denk ik doen dit vooral ook jeugd die 3 maanden rondreist.

We krijgen bij CA Travellers alle informatie.Rob en ik hebben besloten om een porter te nemen. Iemand die onze backpack draagt. Want je moet een winterjas mee , handschoenen, hoofdlamp, je maaltijden, warme kleding want het is snachts ijskoud boven. Daarbij draagt iedereen zelf een camelback met 3 liter water.

Dan op naar het startpunt , ongeveer een uur rijden. Je in het stadje La Soledad daar staan gidsen en porters te wachten.

There we go!