Van Beijing naar Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu Van Beijing naar Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

Van Beijing naar Pingyao

Door: ingrid

Blijf op de hoogte en volg Rob en Ingrid

09 Oktober 2018 | China, Pingyao

Maandag 8 oktober. We dachten gisteravond we zien wel. De verboden stad of de lama tempel beide bereikbaar met het openbaar vervoer. We zetten de wekker wat later om 8 uur want ik heb al 3 nachten slecht geslapen.
' s Morgens moesten onze backpacks ook ingepakt worden en uitchecken en onze bagage stallen. Toen was het al half 10, dus geen tijd meer voor de verboden stad of de lamatempel. Dus toen zijn we naar de subway gelopen en naar Beijing West Railway Station gegaan om de tickets om te wisselen voor onze treinkaartjes. Even uitleg over de subway. ......je gaat met de roltrap naar beneden ......koopt je kaartje bij de automaat......voordat je het punt bereikt dat je je kaartje kunnen scannen , moet je rugzak / bagage door de scanner. Als je drinken bij je hebt wegen/scannen ze het of het klopt, of anders moet je wat drinken om te bewijzen dat het drinkbaar is en niet dood neervalt. Zelf moet je ook door zo'n scanner net als op het vliegveld. Dan nog met een handscanner gaan ze langs je heen of ze foullieren je. Als alles goed is mag je door, kaartje scannen net als bij ons ov en dan door. En dat iedere keer dat je instapt.
Eenmaal aangekomen op het treinstation verloopt alles erg soepel. We hebben meteen de treinkaartjes voor de hele reis opgehaald en dat verliep goed. Bij de info balie gevraagd waar we moesten zijn. We moesten boven aan de buitenzijde zijn. Daar gevraagd welke balie, bij de Engelstalige en binnen now time hadden we al onze tickets. Zonder bij te betalen, eigenlijk moet je 5 yen per ticket bijbetalen als je ze niet op het vertrekstation ophaalt.
Daar nog ff noodles en verder wat voor in de trein gehaald. Bij de Mac een soort warme aardbeienflap met sapje genomen en terug naar het hotel om onze spullen op te gaan halen. Daar nog ff geluncht. En weer terug. Ik had gevraagd hoe lang we er van te voren moet zijn. Je moest er 1,5 uur van te voren zijn als je je tickets al had om je wachtruimte te zoeken. Daar moet ook alles weer door de scan. Nou we kwamen er precies 1,5 uur van te voren aan en zaten binnen een kwartier in de juiste wachtruimte. Makkelijk hier, je trein heeft een nummer en bijna alles staat hier ook nog in het Engels aangegeven. Een half uur van te voor mag je weer door ov poortjes heen zeg maar en dan is het dringen.....
Wij hadden trein D2005 van Beijing naar Pingyao. Die er 4 uur en 10 min over doet. Ondertussen het ik mijn reisverslag bijgewerkt en Rob een boek gelezen. We hebben noodles gegeten, in de trein is een heet waterkraan voor instand noodles. En toen we er bijna waren kwam de conductrice netjes zeggen dat we er de volgende halte uit moesten. Even later kwam diegene die rondkwam met drinken het ook zeggen . Iedereen ging zijn koffers pakken en bij de deur staan. Dus wij ook maar. Sta je er gewoon een kwartier.... We hadden een pick up geregeld vanuit het hotel op het laatste moment en ze stonden netjes op ons te wachten.
We zitten in een erg leuk courtyard hotel. Leuke mensen. Kunnen ook Engels .....alleen met de vertaal app. Lachen! We lopen nog een rondje. Mensen vragen een paar keer of ze een foto van ons mogen maken. In China komen weinig westerse toeristen. Pingyao is een autentiek stadje zoals China er vroeger uitzag. Erg mooi met al die rode lampionnen. We drinken nog wat in ons hotel. Rob wil white wine. Vraagt ie met de vertaal app weet je het zeker? Dat is white wine. Ja . Krijgt hij er een heeeeel erg klein glaasje bij. Een vingerhoed zeg maar ....kijkt hij op de fles 42%......

Nog wat weetjes. .... als je in Beijing denkt dat het geregend heeft dan is dat niet zo. Dan hebben ze de weg nat gesproeid. Omdat het zo droog is en anders stoffig.
De straten zijn overal superschoon. We hebben elke dag een blauwe lucht en het is overdag tussen de 20 en 24 graden. Eind middag en in de avond koelt het heel erg af naar een graad of 12 tot 17. Het is droge lucht denk ik want onze lippen zijn helemaal schraal. Al vanaf het begin. Ook mijn huid is erg droog.

Bijna al het vervoer op de auto's na is elektrisch, dat betekend dat je niks aan hoort komen scooters , steppen , brommers. En dan kijken ze dus alleen naar hun zelf. Houden geen rekening met andere weg gebruikers.

Een courtyard hotel is een autentiek hotel met een binnenplaats waar de kamers omheen liggen.

Het was een relaxte dag na 3 hele dagen actief bezig te zijn geweest!