China here we come! - Reisverslag uit Breda, Nederland van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu China here we come! - Reisverslag uit Breda, Nederland van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

China here we come!

Door: ingrid

Blijf op de hoogte en volg Rob en Ingrid

03 Oktober 2018 | Nederland, Breda

Eindelijk is het zover!
Onze reis naar China, we zijn er klaar voor.
Dit keer na een grondige voorbereiding. Reizen door China is anders dan bv reizen door Vietnam , Laos Thailand of Cambodja.
Ten eerste je visum, je moet een visum aanvragen en dit kan maximaal 90 voordat je het land binnen reist. Je kunt dit niet zelf doen bij de ambassade, maar moet dit via een visumburo doen.
Voor de aanvraag moet je veel aanleveren.
Ten beginnen bij de vliegtickets van de heenreis en nog belangrijker van de terugreis. Ze willen namelijk zeker weten dat je het land weer verlaat.
Een heeeel erg uitgebreid visumaanvraag formulier.
Alle overnachtingen moeten geboekt zijn en de boekingspapieren als bewijs bijgevoegd.
Een reisplan/route van dag tot dag, waar je overnacht, wat je overdag van plan bent te gaan zien, hoe dat je van plaats naar plaats reist bv trein/ bus / vliegtuig. Vervoer hoef je niet al bewijs mee in te leveren , want treintickets zijn maximaal 30 dagen van te voren te boeken.
Een werkgeversverklaring in het Engels waarin staat bij wat voor bedrijf je werkt wat je functie is en wanneer je vrij krijgt en op welke datum je weer terug verwacht word op je werk. Heb je geen werk moet je een bankafschrift toevoegen waar geloof ik minmaal 3000 euro opstaat zodat ze weten dat je de reis kunt betalen.
Als je alles compleet hebt kun je naar het visumburo voor je aanvraag , met niet te vergeten natuurlijk je paspoort!!
Als alles goed bevonden word dan heb je na ongeveer een week je
Paspoort terug met visum erin. Al het papierwerk dat mee hebt ingeleverd bewaren ze op de ambassade.

Voor diegene die dit lezen ter voorbereiding. Mocht je een stempel van Turkije in je paspoort hebben dan word je ontboden op de ambassade om uit te leggen wat je daar dan wel niet te zoeken had. Dit geld enkel voor Turkije verder geen enkel land ter wereld.

Als je visum geregeld is dan de route nog eens goed nakijken en besloten de overnachtingen te laten staan, je kunt ze namelijk na je visum ook nog annuleren, er word niet gecontroleerd of je er ook daadwerkelijk overnacht. Maar ja het was behoorlijk uitzoeken, we hebben geboekt wat ons aanspreekt dus laat maar lekker staan. Op naar het uitzoekn van de treinen of bus of binnenlandse vlucht. Op welke tijden en dagen nemen we welk soort vervoer. Op en neer gemaild met Mark van www.treinkaartjeschina.nl om op sommige trajecten erachter te komen wat mogelijk is. En uiteindelijk alles door Mark laten regelen. We hebben 5 hoogesnelheidstreinen, 2 nacht/slaaptreinen en 2 binnenlandse vluchten. We krijgen alles netjes aangeleverd als e-tickets die je op het station nog om moet wisselen tegen je papieren treinticket. Alles netjes duidelijk met Nederlandse en Chinese vertaling erbij hoe dat we dat op het station kunnen regelen. Want het overgrote deel van de bevolking kent alleen Chinees en geen Engels.

Dan nog een VPN regelen zodat we in China ook op internet kunnen, tenminste op de site's die we willen want in China zijn er
Veel site's verboden o.a. facebook.

Inmiddels is alles ingepakt en zijn we er wel klaar voor, spannend zeker ook door de taalbarrière en heel benieuwd wat het ons dit jaar gaat brengen!!!!!

• 04 Oktober 2018 - 03:48

Martin En Mariet Neeteson:

Hoi Rob & Ingrid,

Leuk om weer te lezen dat jullie weer zo'n spannende reis gaan maken. Succes met de laatste voorbereidingen en een hele fijne vakantie toegewenst.

Groetjes
    Martin en Mariet Neeteson

• 05 Oktober 2018 - 04:39

Sonja:

Inderdaad een hoop geregel. Ik heb een deel van het pakket gezien

• 05 Oktober 2018 - 04:44

Sonja:

Van het pakket gezien. Maar het zal vast en zeker een hele mooie, onvergetelijke reis worden. Goede reis!!