Cahuita....het laatste verslag! - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu Cahuita....het laatste verslag! - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

Cahuita....het laatste verslag!

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Rob en Ingrid

19 Oktober 2017 | Costa Rica, Alajuela

Na het verslag en wat foto's van de telefoon op de tablet te hebben gezet gaan we nog ff naar onze lodge relaxen in de hangmat tot het avondeten. Na het avondeten blijven we nog gezellig kletsen met Sara en Andreas die in Frankrijk wonen. Als iedereen naar bed gaat , hier gaat iedereen vroeg naar bed maar is er ook vroeg uit, gaan wij nog een spel spelen. We hebben de fles wijn ter beschikking gekregen en kijken morgen wel wat er gedronken is. Ook moeten we alle kaarsen uitblazen als we naar naar de lodge gaan. We dineren altijd bij kaarslicht daar, ze zijn erg zuinig met energie, die ze zelf opwekken met zonnepanelen. Het is erg gezellig, pikkedonker alleen een paar kaarsen aan.......tja dan vliegen soms de insecten ineens op je af....hilarisch hoe iedereen daarop reageerd..... Het is een grappig kaartspel dat ze hebben meegenomen. Erg gezellig en als dan uiteindelijk de fles wijn (1,5 liter ) op is en we het spel al meerdere malen verlengd hebben, is het al 11 uur geweest. We blazen alle kaarsen uit die nog niet opgebrand zijn en gaan naar onze lodge. Onderweg blazen we nog alle fakkels uit langs het pad en dan pitten! Morgen loopt de wekker weer vroeg af!

Maandag 16 oktober.
Vroeg eruit dus ...... om 4.45 uur!! Want om 5.20 uur moeten we bij het restaurant zijn voor de birdwatching tour. We gaan weer met Harvey op pad en zien vele vogels, de meeste vanaf een afstand. Arenden, papagaaitjes, de toekans vanaf een afstand ,vele kleinere vogels en een kaaiman.
Dan staat ons ontbijt klaar, daarna douchen en inpakken en afscheid nemen van de mensen hier!!
En dan nu de bumpy ride terug en door de rivier, vandaag staat hij iets lager en dan zijn we in een uur bij ons hotel in Cahuita. Dat hebben we gistermiddag geboekt. We parkeren de de auto er achter de poort, over 2 uur kunnen we namelijk inchecken. We wandelen wat rond en zoeken eerst een bank waar we pinnen en gaan dan lunchen, onze 2e lunch in Costa Rica want alle andere hebben we over geslagen.
Man wat is het hier heet, zo heet hebben we het nog nooit gehad, zoveel zweten niet normaal. Wij dachten dat het vorig jaar op Borneo erg was, maar het kan nog erger dus!
We zitten nu aan de Caribische kust, een heel ander Costa Rica. Raggae , Bob Marley......relax! Het is net of je in Jamaica bent! Dat geld voor heel dit stukje kust onder Limon. Na de lunch kunnen we op onze kamer. We leggen alles binnen en smeren ons in (elke dag zonnebrand en muggenspray) en gaan dan ondanks de hitte en ondanks dat we best wel moe zijn toch op pad. Cahuita NP is op loopafstand ....200 meter.... dus lekker lopen! Net voordat we bij de ingang zijn word er nog gevraagd ofdat we eens gids nodig hebben, nope. Dan vragen ze of we misschien wiet of marihuana nodig hebben...nope!
In het NP loop je beschut en met wind van zee, want het NP is jungle die aan de kust eindigd. We zien meteen 2 toekans hoog in de boom zitten als we net binnen zijn. En even later een sloth hoog in de boom.
Sommige dieren zoals toekans en sloth is moeilijk om van dichtbij te spotten. We zien nog een aantal kapucijnapen. Als we een stuk verder zijn en we staan naar een soort reiger te kijken denkt Rob wat voel ik aan mijn been...... buiten muggebulten.... er liep wasbeer achter ons langs, whahaha. We steken nog over naar het 2e stuk van de trail/het park en na een stukje daar lopen we terug want we weten dat het park om 16.00 uur sluit en we moeten nog terug lopen. Aangezien we nog mensen naar binnen zien gaan vragen we bij de ingang hoe het zit met de sluiting. Vanuit het midden loopt een parkwachter of gids dus vanaf 15.00 uur mensen terug te sturen, zodat iedereen echt uit het park is om 17.00 uur.
We lopen terug naar ons hotel, het Marfi Inn. De eigenaren zijn Italiaans en hebben ook het Italiaanse restaurant el girasol. We frissen ons op en eten ook bij het hotel. Echt een super keuken, heerlijk gegeten! Een aanrader als je hier bent! En een keer geen rijst met bonen erbij is ook wel lekker. (Jammer Kelly ze zijn in mei en juni dicht).

Dinsdag 17 oktober.
Tijdens ons fantasche ontbijt....... geroosterd stokbrood, Italiaanse ham en salami, vers fruit, verse jus en koffie, en citroencake en appelcake...... eieren hoefde ze voor ons niet meer klaar te maken die hebben we al genoeg op bij de rijst met bonen...bespreken we met haar wat te doen hier, ze belt iemand voor een tocht morgenochtend als de zee goed is. En na het ontbijt rijden we eerst naar het jaguar rescue centre.
Onderweg staan we nog een behoorlijke tijd stil...45 min want ze zijn hier aan de weg bezig. Het jaguar rescue centre ligt een paar plaatsen verder. Daardoor komen we om kwart voor 10 daar pas aan. Je kunt er alleen binnen voor een rondleiding om 9.30 of om 11.30 uur en dat duurt ongeveer 2 uur. Dus kaartjes gekocht voor half 12 en eerst nog even rondgereden naar de andere kustplaatsen. Manzanillo en naar het strant daar en bij punta uva. Daarna terug, het rescue centre vangt verlaten (baby's) en gewonde en gevonden dieren op. Verzorgt ze en plaatst ze terug in de natuur. Er zitten o.a. sloth's, 3 toekans die vrij zijn om ook weg te vliegen, een baby miereneter en verschillende apen. Ook zit te en er verschillende slangen waar ze mee fokken om zo zoveel mogelijk anti gif te verkrijgen, zij zijn daarvoor uitgezocht om dat te doen. Erg interessant om dat te horen, en er werken allemaal vrijwilligers. De entree van 20 dollar gaat naar de opvang van de dieren.
Toen terug , gelukkig verloopt de terugweg sneller dan de heenweg met de wegwerkzaamheden en lopen we rond 14.00 uur weer het NP in, kijken of we nu verder kunnen komen. Het plan....we lopen zo snel mogelijk zo ver mogelijk totdat we terug worden gestuurd. Tenzij we echt iets zien dan stoppen we onderweg. We zien een kleine slang en....... daar is hij dan......een sloth laag in de bomen van heel dichtbij.....wauw!!! Echt de mooie want ook hier zijn verschillende soorten van..... je weet wel van de Nederlandse reclame. Hoy hoy van verzekeringen vergelijken. Echt zo mooi om te zien! Dan worden we terug gestuurd. Op de terugweg zien we nog een wasbeer laag in de bomen hangen, hij was van het strand afgestuurd door een parkwachter omdat hij aan tassen van mensen zat, op een stukje strand mag je namelijk ook zwemmen. We drinken nog een smoothie en een biertje bij Ricky's op het terras, de meeste bars zijn hier in rood geel en groen/bob marley. Later eten we nog bij onze italiaan, mmmmmmm!

Woensdag 18 oktober.
Tijdens het ontbijt hebben we het erover of onze excursie door kan gaan, snorkelen! Ze heeft nog niks gehoord en neemt aan dat het dan doorgaat. Even later word er gebeld dat het niet doorgaat. De zee is te wild en er is teveel zand in het water waardoor je geen zicht hebt. Ze varen in de ochtend eerst zelf uit om te kijken. Vorige week was het perfect, strak water en prima zicht , maar er is een nieuwe maan nu en dat heeft altijd effect op het water zegt ze, dat kun je de eerste aantal dagen niet snorkelen. Wel mooi ook dat ze het eerlijk zeggen, maar ze zeggen zelf.....het is zonde om 50 dollar uit te geven en na 2 a 3 uur terug te komen en niks gezien te hebben. Jammer maar goed dat ze zo eerlijk zijn. Je kunt hier namelijk met snorkelen ook haaien zien. Dan ons backup plan, nog 1x naar het NP en het hele stuk lopen, om 8.20 uur lopen we binnen, we zien een gele pitviper(slang), een groene slang, verschillende hagedissen, een hele grote leguaan, jezus chist lizzert en bulapen ,kapucijnapen, hagedissen, sprinkhanen en heel veel rode mieren!
Dit keer halen het einde en lopen we weer terug, om half 2 zijn we dan terug en hebben er dan 13 km op zitten. Nog ff het zand van ons afspoelen, alles in de auto en op naar Alajoela naar ons hotel vlakbij het vliegveld en vlakbij San José. De rit verloopt tot bij San José, man wat een gekkenhuis is het daar met rijden. Om half 7 zijn we er dan, bij Dos Palmas Airport. Daar waar we ook gestart zijn. De auto leeg gehaald, nog de auto afgetankt en even wat gegeten.

Morgen om 9 uur komen ze de auto ophalen en om half 12 gaan we naar het vliegveld, waar we om 15.00 uur (nederlandse tijd 23.00 uur) een vlucht hebben naar Panama, gevolgd door een vlucht naar Amsterdam. Lekker met extra beenruimte, dus dat zal wel goedkomen!

Iedereen bedankt voor het lezen en de reacties! Ook al heb ik er niet altijd op gereageerd, ik heb ze wel allemaal gelezen, erg leuk! Het was een leuke reis met veel verrassingen, die anders verliep op verschillende momenten dan verwacht. Vooral ook door storm/hurica nate! We hebben alle dieren die we stiekem hoopten te zien ook echt gezien, wat echt super tof was! Het blijft de natuur en geen dierentuin! Costa Rica is echt een land voor natuurliefhebbers!

Rick google maps werkt iid beter , zo hebben we de laatste week ook gereden. Kelly hopelijk haal je hier wat inspiratie uit. Pauline door de schildpadden was het het waard om in de storm te zitten ja! Hanny we kletsen donderdag tijdens het lopen wel bij.
Pura vida!

• 19 Oktober 2017 - 09:40

Ed En Henriëtte :

Goede reis terug. Tot binnenkort.

• 19 Oktober 2017 - 11:04

Kelly:

Olaaa, mooi verslag weer. Veel dieren gezien zo de laatste week!
    Wel erg jammer dat die italiaan dicht is, daar had ik mij wel op verheugd.
    Ik weet echt nog niet welke route we moeten rijden, maarja ik hoor de tips van iedereen wel :)
    Bij thuis komst ff goed kijken wat jullie hebben gereden.

• 19 Oktober 2017 - 11:27

Rick:

Ik zal vanavond even kijken of jullie bij terugkomst ook nog vissen kunnen zien ;-)

• 19 Oktober 2017 - 11:46

Sonja:

Een hele goede reis terug!!!!!

• 19 Oktober 2017 - 21:02

Hanny:

Een goede reis en welkom thuis. Ben benieuwd welke trektocht je het mooiste hebt gevonden, de vorige of deze in Midden-Amerika. Of beide. Groeten van Hanny

• 22 Oktober 2017 - 14:55

Yvonne De Wolff:

Ingrid,
    Weer genoten van je verslagen!
    Tot over een paar weken!