Whales - Reisverslag uit Sierpe, Costa Rica van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu Whales - Reisverslag uit Sierpe, Costa Rica van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

Whales

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Rob en Ingrid

03 Oktober 2017 | Costa Rica, Sierpe

Tja waar zal ik beginnen, de reden dat we eerst deze kant op zijn gereist zijn is omdat het nu nog whale seizoen is. Je kunt nu nog de bultruggen spotten. We wilden eerst een tour doen vanuit Uvita, die tours duren 3,5 uur. Maar volgens Ray hier kun je veel beter een tour van een dag boeken en dan ook door de mangrove varen en gaan snorkelen bij Cano Island. Dus zo gezegd zo gedaan.
De tour gaat vanuit Sierpe een eindje rijden dus we worden om 6 uur opgehaald. Na ongeveer 45 min pikken we nog 3 mensen op uit Amerika, ze wonen er maar hebben overal over al gewoond. Onderweg verteld de chauffeur over de weg hier die is aangelegd door de Amerikanen. Costa Rica had er geen geld voor en in ruil voor de weg kreeg Amerika grond waar ze bananen plantages maakten. Er schijnt nooit jungle voor gekapt te zijn. Toen Amerika wegging uit Costa Rica hebben ze er palmolie plantages van gemaakt, vandaar dat je dat hier overal langs de weg ziet. Na anderhalf uur rijden komen we aan. Het blijkt dat de andere en diegene die nog komen een andere excursie doen namelijk Corcovado NP. Die wilden wij ook graag doen en meteen geboekt voor morgen. Later meer hierover.
We gaan allemaal in dezelfde boot en varen eerst een uur door een rivier die door de mangrove loopt. We krijgen uitleg over de mangrove, zien nog een krokodil en 3 sloth's. Mangrove is altijd geweldig om te zijn en na een uur komen we in de open zee terecht. En zien de eerste bultrug die met 3 dolfijnen aan het spelen was. Wauw!!
Geweldig om te zien een stukje verder is een moeder met haar kalf. De bultruggen komen hier naartoe om te kalven . Ze zijn hier 4 maanden tot het jong groot genoeg is om terug te gaan en te overleven. Ze zitten in de baaien dicht bij de kust, omdat de vader anders weer wil paren en dan is hij nogal wild en bestaat de kans dat hij met zijn staart het kalf dood slaat. Vandaar dat je vaak moeder met kalf ziet. Machtig mooi! De vrouwtjes zijn 16 meter lang en de mannetjes 14 meter. En weer verder daar zien we er weer. Je ziet meestal ze alleen met de rug boven water maar we zien ook 2 keer de staart. Dan komen we na 45 min open zee ongeveer bij Corcovado NP aan waar de rest uit de boot gaat. Wij en onze gids en de bestuurder van de boot gaan verder naar Cano Island om te snorkelen. We pikken de rest straks weer op. Ondertussen zie ik soms groen en geel maar dat is met vlagen. Het is nog 45 min over een voor ons een wilde zee. Voor nu deze tijd van het jaar een vrij rustige. Bijna bij Cano Island zien we weer bultruggen. Ow wauw echt super. De gids vraagt onze (kelly) haar gopro en de bestuurder van de boot gaat met snorkel het water in om moeder met kalf onderwater te filmen. Hij komt met een big smile naar boven, hopelijk dat het er goed opstaat. Nog een klein stukje en we zijn er, ondertussen ben ik echt zeeziek en Rob ook als we daar net aankomen. Maar we denken als we van de boot af kunnen in het water zal het wel over gaan..... flippers aan snorkel op....met moeite en erin.
We hebben hier een uur de tijd om te snorkelen met onze gids, hij heeft het al over haaien en schildpadden om te zien en dat we de gopro mee moeten nemen maar die accu is bijna leeg en ik ben bang dat ik hem anders laat vallen omdat ik niet lekker ben dus die blijft mooi op de boot. We zien supermooie vissen bij het koraal maar houden het na 10 minuten voor gezien. De zee klotst alle kanten op en wij zijn zo zeeziek dat we onze snorkel niet op kunnen houden. De gids vraagd wat we willen en zegt zelf ...dan kunnen we het beste in volle vaart terug varen naar het rangerstation van Corcovado en daar relaxen tot de andere klaar zijn. We zouden daar toch lunchen. Daar aangekomen waren zij net terug van hun eerste hike. We lunchen met zijn allen en wij beginnen ons een klein beetje beter te voelen. We zien nog kapucijnapen en nog een andere soort. Dan komen er 2 grote rode ara's aanvliegen en landen voor ons in de boom.... sorry saai maar echt vet hier! De helft van die groep gaat nog een korte trekking doen en wij besluiten mee te lopen. We zien niet veel dieren meer en zij hadden ook niet veel dieren eerder gezien. Dat is geluk hebben. Gisteren zijn er 2 tapirs gezien en eergisteren een poema. Zo dat hebben we toch weer mooi meegenomen, want we hebben besloten morgen niet terug te gaan na de zeeziekte.....
Rond 4 uur varen we terug, eerste stuk weer over zee en tja we zien weer 2x een moeder met kalf.....bultruggen... echt onvergetelijk!
Daarna door de mangroven terug.

Het busje staat al klaar om ons van Sierpe naar Dominical te brengen. Daar aangekomen (rond 7 uur) nog een tijdje zitten kletsen met een Amerikaans koppel dat een jaar vrij had genomen, ze zaten muziek te spelen...banjo en gitaar.
Dan rond half 9 willen we gaan eten maar blijkt alles al dicht te zijn, alleen de lokale soda is open daar snel wat gegeten en terug. Nog even mijn verslag maken en dan zit de dag erop!

Voor diegene die dit lezen ter info/voorbereiding...... wat ze ook op alle reisforums zeggen...... je kunt in oktober wel naar Corcovado NP . Het is niet gesloten. Je kunt alleen niet de meerdaagse trekking doen. Je gaat dan niet diep de jungle in maar doet 2 trekkings dicht bij de kust.

Voor wat betreft het weer, wij hebben ons schitterende dag gehad. De hele dag de zon, alleen tijdens de lunch een beetje miezer regen. Super voor deze tijd van het jaar in dit gebied. We dachten eerst gaat het wel door want het had de hele nacht echt gegoten, het kwam er met bakken uit.

Een super ervaring en ondanks de zeeziekte een onvergetelijke dag!

• 03 Oktober 2017 - 08:10

Sonja:

Toch nog een hoop gezien. Jammer van de zeeziekte.

• 03 Oktober 2017 - 10:38

Kelly:

Wauw wat een mooi verslag en ervaringen! Ben zeer benieuwd naar de filmpjes!! Jammer dat die leeg was, volgens mij zit er geen accu in die eruit kan toch? Anders kan ik er 1 extra kopen.
    Lijkt mij wel super gaaf om te zien, misschien ook maar toevoegen aan mijn lijstje!

• 03 Oktober 2017 - 15:10

Rick:

Je kan hem wel onderweg opladen met de powerbank

• 03 Oktober 2017 - 16:17

Yvonne De Wolff:

Wat ontzettend spannend dat jullie die walvissen hebben gezien.Zo groot niet voor te stellen !

• 09 Oktober 2017 - 15:07

Pauline:

Wauw wat een ervaringen weer! ( alleen die van zeeziek had overgeslagen mogen worden;). Gaaf dat jullie bultruggen hebben gezien!!