D reis Dominical en Manuel Antonio NP - Reisverslag uit Dominical, Costa Rica van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu D reis Dominical en Manuel Antonio NP - Reisverslag uit Dominical, Costa Rica van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

D reis Dominical en Manuel Antonio NP

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Rob en Ingrid

02 Oktober 2017 | Costa Rica, Dominical

Het is weer zover. We mogen weer weg.
Na lang zoeken, alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen hebben we gekozen voor Costa Rica. Het stond allang ergens bovenaan onze bucketlist. Vrijdag 29 september Rick brengt ons om 8 uur naar Schiphol. Het is rustig op de weg dus we komen mooi op tijd aan. We proberen in te checken maar het lukt niet, thuis lukte het ook al niet dus op naar een bemande balie waar je in kunt checken. De dag ervoor hadden ze blijkbaar een storing waardoor het niet lukte. We hebben geluk want er zijn vanochend 29 vluchten gecanseld vanwege de mist. Maar wij vliegen om 12.55 uur en alles verloopt soepel. Na onze vorige vlucht ( zie het vorige reisverslag) dit jaar toch maar besloten om stoelen met extra beenruimte te kopen. We hebben dus heerlijke plaatsen. Niemand voor ons, en ik kan als ik mijn benen strek het muurtje/schot nog niet raken. Alleen als ik helemaal onderuit gezakt ga liggen. Rob kan het wel. De vlucht van ruim 10 uur uiteindelijk verloopt erg voorspoedig. Na een aantal films en een spelletje sudoku zijn we er. We zijn allebei de hele vlucht wakker gebleven. In Panama gaat ook alles voorspoedig we hebben een tussenstop van 1,5 uur voor onze volgende vlucht met Copa Airlines naar San Jose in Costa Rica.
Daar aangekomen nemen we de taxi naar hotel Dos Palmas. Een rit van van 5 a 10 minuten. Bij Dos Palmas worden we opgewacht door 2 Nederlandse stagiaires, we zijn op dit moment de enige gasten. We kwamen ongeveer om half 8 aan en drinken nog wat en kletsen nog wat. Dan gaan we denken we...... om 10 uur naar bed. We zijn dan ongeveer 24 uur wakker.

Zaterdag 30 september.
We hebben goed geslapen, ondanks dat er constant vliegtuigen overkomen. Voor een drukke weg is en achter om de zoveel tijd de trein langs komt. We zijn rond 5 uur wakker. Rob al een uur eerder. Tenminste dat denken we. Toch maar even blijven liggen, om 6 uur denken we nou gaan we er maar uit , ff douchen. Het ontbijt zou tussen 7 en 9 zijn. Om 7 uur niemand te bekennen, wij een stukje gelopen en alvast wat water gehaald voor als we straks gaan rijden. Als we terug komen kunnen we ontbijten, lekker. Dan kletsen we nog met de stagiaires en wachten we op onze auto, die zou hier om 9 uur gebracht worden. Kwart over 9 , wij zeggen ze zijn wat later, nee hoor .... het is nog maar kwart over 8..... onze mobiel had de tijd niet aangepast naar Costa Rica.... wel naar Panama. Dus deze maloten gingen om 5 uur in de douche en liepen om 6 uur buiten rond. Er was al wel veel bedrijvigheid.
Netjes om 9 uur komt onze auto, en alle papierwerk word geregeld. Auto gehuurd via Dos Palmas bij Trifty. Een toyota rusch.
Dan nog de tomtom van Dos Palmas en ons avontuur kan beginnen. Uitleg hoe de tom tom werkt. Ze kennen in Costa Rica geen straatnamen en ook niet alle plaatsen kent ie. Dus eerst de plaats of iets in de buurt opzoeken en als je er bent het hotel of iets anders invoeren. We willen eerst naar Dominical.Je kunt via 2 wegen naar Dominical. Langs de kust zoals de tomtom wil dat je rijd of door San Jose en dan door de bergen en dat is wat wij willen. Alleen even lastig als de tomtom niet meewerkt. Dus de tolwegen even uitgeprobeerd en uiteindelijk de weg gevonden. Als je eenmaal goed zit is het verder makkelijk te vinden. We waren rond half 11 weg gereden en na ongeveer 200 km over slingerwegen door de bergen met alle weer types......... zon, regen en mist met minder dan 50 meter komen we rond half 3 aan in Dominical. Eerst 3 keer het dorpje voorbij gereden whahaha. Het stond wel aangegeven maar wij dachten dat het niet zijn. Toch maar die zandweg in. We hadden niks geboekt maar kijken of het iets is anders gaan we naar een ander stadje. Dominical bestaat uit 2 hoofdstraten , 1 naar het strand en 1 langs het strand. Beide durt raod wegen, zandwegen vol met kuilen en water. Met enkele zij paadjes. Het is een klein surfdorpje. Lekker relaxt. Dan zien we het Tropical Sands Dominical In. We hadden op tripadvisor gelezen dat het wel goed moest zijn, aangebeld want iedereen heeft een hek om het huis, en ze hebben nog plaats. We nemen een kamer met fan. Huisje met hangmat voor de deur. Na onze spullen binnen gezet te hebben gaan we op pad. We hadden uitleg gekregen door Ray de eigenaar waar je lekker kon eten en waar het erg mooi was om iets te drinken. We lopen een stukje langs het palmenstrand ( te bereiken ..... 50 lopen vanaf onze accommodatie) ,
Naar de hoofdstraat waar de restaurants zitten. Op zoek naar de brewery waar het leuk was om iets te drinken. Het begint te regenen , maar we vinden het net voordat het begint te gieten. Lekker een biertje en een mojito cocktail! Het uitzicht is super en een erg mooie zaak! Het regent nog hard dus nog maar 1 besteld. Komt goed aan bij mij....... zal er wel aan liggen dat we sinds het ontbijt nog niet gegeten hebben. Dus op naar de sushi! Lekker gegeten! Daarna door de regen terug we zijn moe.... tja wij waren ook om 4 uur op zonder dat we het wisten...... Toen we terug liepen nog verschillende vuurvliegjes gezien. Gaaf om te zien, hadden ze nog nooit gezien. Daarna pitten, ik had het verslag nog willen maken maar door die cocktail was ik niet meer in staat om dat te doen . Dan maar een dagje later mijn hoofd leeg maken.

Zondag 1 oktober.
We waren vroeg wakker om 3 uur even klaarwakker..... even facebook gecheckt en mijn lieve college gefeliciteerd met haar verjaardag en toen toch maar besloten dat we moeten slapen om in dit ritme te komen. Om 6 uur opgestaan. Info opgezocht van Manuel Antonio NP . Het is dus al om 7 uur open dus we kunnen al op pad. Het is op maandag gesloten daarom gaan we nu. We komen er om 8 uur aan , het is een klein uurtje rijden. Ze leiden ons naar een parkeerplaats en vragen of we met een guds willen voor 2 uur. Eerst dachten we van niet , maar besloten om het toch te doen. Het is 16 dollar of 10.000 collone pp voor de gids.En het is ook 16 dollar of 10.000 collone voor de entre van het park. We zijn samen met gids en 2 meiden uit Canada. De gids Manuel neemt een verrekijker mee. Met inlezen veel verhalen over gehoord maar wij vonden het super! Anders hadden we nooit gezien wat we allemaal gezien hebben. Hij maakt ook foto's door de verrekijker met je mobiel. Echt schitterend. Vaak word er gezegd je de dieren zelf niet ziet Maar hij liet ons echt zien waar ze zaten en we kregen rustig de tijd om zelf foto's te nemen. En yessss we hebben 2 sloth's , een kamelion, een kikker met groene ogen, de roodoogboomkikker alleen deze is overdag ingeklapt en zien alleen de groene buitenkant, verschillende insecten, een regenboog sprinkhaan gezien. Later toen we bij het stand kwamen hebben verschillende apen, wasberen, een neusbeer en een krokodil gezien. Na verschillende stranden te hebben gezien hield de tour op. Je kon zelf nog verder of zwemmen of terug lopen. We zijn toen nog naar 2 verschillende uitzichtpunten gelopen. Twee keer vele trappen op.... voelt echt als vakantie! Erg mooie uitzichtpunten en we hebben nog verschillende leguanen gezien. Daarna lopen we weer terug en kijken of we de sloth nog kunnen vinden. En ja hij zit er nog, daar komen we onze gids nog tegen met een nieuwe groep en hij herkent ons nig en is erg vriendelijk en maakt nog een paar foto's voor ons. Rond half 2 waren we terug bij de auto. Rijden we terug naar Dominical, even nog bij de supermarkt een biertje en een cola halen.
Dan kunnen we even lekker zitten bij onze accommodatie. Daar aangekomen gaat Rob een boekje lezen in de hangmat. Hij regeld nog een excursie voor morgen via Ray en ik maak mijn verslag......dan is mijn hoofd weer leeg en kunnen er nieuwe indrukken in.....
We hebben de hele dag schitterd weer gehad, het was erg warm toen we in het NP waren, het water liep van ons gezicht.... we zijn ook lekker ver...... nu even de zee in en zo het verslag plaatsen
De zee was heerlijk, lekker zandstrand geen schelpen wier of andere kriebelende dingen, wel hoge golven maar ja er komen hier niet voor niks surfers.
Nu lekker gaan eten want we hebben vandaag buiten samen 1 zak chips nog niks op. Ja ..... vakantie is het beste dieet!

Tot het volgende verslag! Het was een topdag! Pura vida!

• 02 Oktober 2017 - 06:45

Sonja:

Nou jullie beginnen goed

• 02 Oktober 2017 - 08:30

Martin Neeteson:

Dat word weer een leuke vakantie.

Veel plezier.

• 02 Oktober 2017 - 20:52

Ed En Henriëtte:

We volgen jullie avonturen weer. Veel plezier!

• 09 Oktober 2017 - 14:47

Pauline:

Wat leuk om jullie eerste verslagen te lezen! Ik ben vandaag pas begonnen met lezen maar het leest leuk weg. Gaaf dat jullie al zoveel dieren hebben gezien en hilarisch dat jullie al zo vroeg op waren zonder het te weten