Cameron Highlands - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu Cameron Highlands - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

Cameron Highlands

Door: Rob en Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Rob en Ingrid

23 Augustus 2016 | Maleisië, Tanah Rata

We vlogen netjes op tijd en namen vanaf het vliegveld in Kuala Lumpur een taxi naar ons hotel. Daar aangekomen betaald, zegt ze maar jullie zijn met z'n 2en en jullie hebben een 1 persoonskamer geboekt.......foutje . Jammer genoeg had ze geen 2 persoon kamer meer vrij. Ze vond het zelf ook erg, het was toevallig een kamer die niet meer geannuleerd kon worden. Maar ze gaf ons wel het geld terug. Het hotel lag net in een heel leuk en gezellig stuk van KL. Tja dan maar weer op wifi een nieuwe zoeken, nieuwe taxi en op naar het volgende hotel in de wijk little India. Ingecheckt het was inmiddels 10 uur, daarna een rondje lopen op zoek naar wat eten. Alleen hier had je geen leuke eettentjes.....alleen een markt en een enkel tentje waar je wel wat kon eten maar wat we niet vertrouwden. Het zag eruit of het eten daar al de hele dag lag. En we worden liever niet ziek van eten.
Uiteindelijk maar besloten om zonder eten naar bed te gaan, we hadden al ruim een uur rondgelopen, komen we een kraampje tegen dat een soort van hele dunne pannekoekjes aan het bakken was met nootjes, mais en wat suiker. Die gingen er wel in meteen 3x besteld, we hadden namelijk al sinds de middag niks meer gegeten. Daarna terug naar het hotel en de wekker gezet......

Om 6 uur eruit en om 7 uur een taxi zoeken om ons af te zetten bij het busstation voor de bus naar Tanah Rata. We stappen om 8.15 uur in , hele ruime bussen gelukkig, we zijn maar met 5 passagiers.
Het laatste stuk van de route naar de Camaron Highlands is schitterend. Een slingerweg door de bergen met om je heen de jungle en wat kraampjes die iets verkopen. Soms een paar houten huisjes, gebouwd op hele steile hellingen. We komen rond 11.15 uur aan in Tanah Rata. Meteen de taxi genomen naar Brinchang. Het laatste stukje lopen we naar het hotel want het verkeer staat muurvast, het is zondag....dan gaat de bevolking hier massaal overal naar toe. Eerste indruk....we zijn terecht gekomen in een soort toeristisch skidorp....... onze backpacks bij ons hotel gedropt en een stuk gaan lopen. Naar de Cactus Valley, waar uiteraard wel veel cactussen waren en veel bloeiende planten, maar niet spectaculair. Een soort intratuin maar dan is er niks te koop. Ook nog een aardbeien farm gezien waar we een ijs met aardbeien hebben gegeten. Daarna nog naar de lokale markt gelopen. Wat groente geproefd , hier bakken ze de groente in een soort tempoera beslag in palmolie. Dan terug naar ons hotel, ff relaxen. Later een ronde gelopen op zoek een tentje waar we kunnen eten. We gaan uiteindelijk zitten waar veel locals zitten en hebben heerlijk gegeten.

Geen wekker uitslapen! We gaan om 9 uur op pad, we hadden gisteren uitgezocht wat we hier zouden willen zien. We hadden besloten lopend door de natuur naar Tanah Rata te lopen en daar een taxi te huren voor 3 uur en dan naar de dingen te gaan die op ons lijstje stonden.
We lopen de route de langs die paris waterval gaat. De waterval is niet noemenswaardig er valt wat water naar beneden. Uiteindelijk komen we in Tanah Rata aan alleen zien we dat niet en pakken we de verkeerde weg zodat we heel het stadje voorbij zijn. En wij maar denken we moeten er toch bijna zijn.... na iedere bocht dachten we daar is het, tot we niet verder konden. Dus terug ... bleek dat we bijna middenin het dorp waren geweest maar dat we het niet in de gate hadden. Eerst ff lunchen en dan een taxi huren. Blijkt die niet naar de plaatsen te gaan waar wij naar toe wilden om dat het wegdek ernaartoe erg slecht is. Daar kun je alleen komen met 4x4 , via een georganiseerde tour. Dan maar eentje voor smiddags geboekt.
Meteen ook even een busticket voor morgen gekocht naar Penang.
En inderdaad het wegdek is erg slecht! We gaan eerst naar een uitzichtspunt hoog op een berg met mooi uitzicht op de omgeving. Het is wel bewolkt dus soms zie je ff wat minder. Daarna gaan we een korte route lopen en naar mossy forrest, een gebied waar het altijd mistig is en waar alles met een laag mos is bedekt. Daar een mooie route gelopen met mooie uitzichtpunten. Op de terugweg gaan we langs een theeplantage enstaan we tussen de thee velden. De frabriek is op maandag dicht dus die slaan we over, maar erg mooi de hellingen bedekt met thee velden. Dan nog langs een kleine vlindertuin en aardbeien plantage . Daar zijn er hier veel van en kun je gerust overslaan.
Aangezien het is gaan regenen laten we ons bij ons hotel afzetten.
Rond etenstijd lopen we nog een ronde maar gaan uiteindelijk weer eten bij hetzelfde tentje als gisteren. Na het eten nog een voet, nek en schouders massage gedaan. We zijn aardig mishandeld dus in Maleisië geen 2e keer... dan ons bed in...morgen om 8 uur de bus naar het eiland Penang.

• 27 Augustus 2016 - 08:05

Sonja:

Verwacht je eigenlijk niet, dat daar veel aardbeien plantages zijn. Smaken die hetzelfde als bij ons?

• 27 Augustus 2016 - 11:43

Hanny:

Ik vind het heel erg knap zoals jullie je trektocht beleven. Nog veel reisplezier. Hanny

• 28 Augustus 2016 - 00:39

Ingrid:

Sonja aardbeien zijn aardbeien. En alleen in de Camaron Highlands datvligt hoger en is koeler met gemiddeld zo'n 25 tot 30 graden.
    Dank je Hanny, komt goed! Nog 1 weekje!

Verslag uit: Maleisië, Tanah Rata

Borneo en Maleisië

Vandaag was het dan zover, onze reis naar Maleisië en Borneo begon...... om half 5 loopt de wekker af! Rob brengt mij en de bagage naar het centraal station in Breda, rijdt dan terug en komt dan zelf lopend. We zijn een beetje vroeg maar we willen de intercity dirict van 6.27 uur naar schiphol echt niet missen. Deze trein brengt ons in 54 min van Breda naar Schiphol................ Tenminste.........
Het is al druk veel reizegers naar schiphol. Om half 7 word omgeroepen dat er geen trein rijdt via Dordecht naar Rotterdam, onze trein staat nog niet geannuleerd, die rijdt ook over een ander spoor.... om 6.40 uur blijkt dat er geen treinverkeer is naar Rotterdam. Ook niet naar Roosendaal trouwens. Defecte trein is de oorzaak. Enige optie via Den Bosch..... raar gevoel we rijden verder weg in de verkeerde richting. In Den Bosch overstappen naar Utrecht. In Utrecht overstappen in de trein naar Schiphol......... ow nee iedereen komt uit de trein, de trein is defect wachten op de volgende........ deze komt met 25 min vertaging....... Dan denk je we zijn er bijna..... word er omgeroepen omdat de trein 25 min vertraging heeft rijden we maar tot Amsterdam Zuid, reizigers naar Schiphol zullen over moeten stappen...... we komen uiteindelijk, na 2,5 uur treinen, om 9 uur aan op Schiphol. DRAMA OP HET SPOOR!
Meteen inchecken voor onze vlucht met Turkisch Airlines om 11.10 uur, nou ja ietsje later... half uurtje denk ik, naar Istanboel.
Een vlucht van 3,5 uur.....
In Istanboel hebben we een stop van 3 uur voor onze volgende vlucht met Turkisch Airlines naar Kuala Lumpur. Ook een half uurtje later. Uiteindelijk om 19.15 uur gaan we de lucht in voor een vlucht van 10 uur!!! Na 2 films proberen we wat te slapen, onwennig en duurt ff voordat je een beetje kunt uitrusten. Toch een 4 uurtjes wat kunnen rusten gelukkig.
We komen om 11.00 uur aan in Kuala Lumpur. Daar weer in de rij voor een visum , na een uur zijn we aan de beurt. Dan onze bagage oppikken , pinnen en met de metro van klia 1 naar klia 2 (vliegveld 1 naar 2) .
Daar wacht onze de volgende vlucht met Air Asia van Kuala Lumpur naar Kuching op Borneo! Uiteindelijk landen we om 17.30 uur nemen we een taxi naar onze slaapplek John' place.. waar we onze backpack droppen op onze kamer en eerst gaan eten. Want we hadden na het ontbijt tijdens onze 2e vlucht niks meer gegeten. Tijdverschil is 6 uur...... toen we aankwamen op het vliegveld hadden we meteen de eerste tropische regenbui.....het plensde, maar hier duurt dat niet zo lang bij het hotel aangkomen was het net droog.
Het eten was heerlijk! Lekker biertje en een lemon juice erbij en je bent voor samen 7 euro kwijt.
Na het eten nog een rondje gelopen en nieuwe verloop wereldstekkers gekocht. Ik heb namelijk de verkeerde aansluiting meegenomen....een stuk of 6 :-)..... ik dacht het is Azië dus neem de zelfde als anders mee....foutje! We hebben ze gevonden en de telefoon kan weer opgeladen worden.
Zo op tijd naar bed want de wekker staat morgen weer vroeg! Het is immers vakantie..... afzien en genieten bij temperaturen boven de 30 graden! Als het het koel wil hebben loop je een winkel binnen, dat is net of je een koelcel instapt......tot over 2 dagen!
Een vlucht van 3,5 uur.....