The Last Frontier Resort! - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu The Last Frontier Resort! - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

The Last Frontier Resort!

Door: Rob en Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Rob en Ingrid

20 Augustus 2016 | Maleisië, Sandakan

Vroeg eruit....4.30 uur want we moesten onze tassen nog herschikken en om 5.30 uur is de taxi er om ons naar het vliegveld te brengen voor onze volgende vlucht naar Sandakan.
Daar aangekomen nemen we een taxi naar Sepilok een orang utan rehabilitatie centrum. Hier worden kleintjes zonder moeder ook opgevangen en word er geleerd hoe ze zich in de natuur moeten redden. Later wordt er ook voer voor ze weg gelegd en komt er 1 moeder met jong op af. Hier staat er ook een hek om de jungle om de olifanten en orang utans te beschermen voor de palmolie plantages die massaal worden aangelegd. Mocht je overwegen naar Borneo te gaan en je hebt de keuze ga dan iig na Semenggoh in Sarawak dat is puur in het wild! Terwijl Sepilok daar integen meer aanvoeld als een dierentuin.
Na Sepilok nog naar het sun bear opvang centrum geweest maar het is loeiheet hier dus zij zoeken ook de schaduw op. We hebben er overigens wel een paar gezien.
Dan even wat eten en wachten op Jason voor ons transport naar The Last Frontier Resort! Een rit van 2 uur naar Billit gelegen aan de Kinabatang rivier. Rob gaat in de ene auto ik in de andere. Ik zit bij een stel uit Denemarken en Rob bij een stel uit Italië. Het was gezellig in de auto zij hebben dezefde reis interesse en zijn ook in Vietnam en Cambodja geweest. Dan komen we aan, ik als eerste en wacht even totdat de auto er is waar Rob inzit.
Daar gaan we dan 588 trappen omhoog om aan te komen bij the last frontier resort. Onderweg denk nog wel .....Waar zijn we weer aan begonnen..... maar het is het allemaal dik waard! Echt een aanrader!! Eenmaal boven is het super mooi, het ligt boven op en berg en midden in de jungle. Mooi gelegen en mooie kamers ook! Nadat we onze spullen in de kamer hebben gelegd wacht ons een warme lunch, spagetti. Waarna we even half uur kunnen relaxen en dan gaan we weer helemaal naar beneden, lopen pal in de zon door het dorp naar de boot, voor onze boottocht van ongeveer 2 uur over de kinabatang rivier. We hebben alleen een beetje problemen met opstarten maar uiteindelijk doet de boot het een daar gaan we dan.....wauw!! We zien veel hornbills en makaken en een arend. we stoppen ook overal waar wat te zien is! Echt super! Op de terugweg krijgen we pech tenminste de diesel is op en daar liggen we dan op de rivier in het donker, helemaal niet erg , dat is juist het avontuur.....heerlijk! Een andere boot probeert te helpen door wat diesel te geven maar dat helpt niet en dan worden we uiteindelijk terug gesleept....haha!
Jason staat op ons te wachten bij de boot en worden we met de auto bij de trap afgezet, met hoofdlampje op 588 trappen omhoog, ff opfrissen en eten......heeeeerlijk eten hier typisch maleise curry met boontjes en nootjes en cocosrijst.....mmmmmmmm!
Na het eten kletsen en drinken we nog wat. Dan naar bed , we hebben doorgeven dat we om 8 uur wilden ontbijten, pannenkoeken met banaan, voordat onze trekking begint! Welterusten!

Om7 uur liep de wekker af, nog heel even blijven liggen dan eerst douchen......voor de vorm want je bent hier de hele dag drijfnat. Schone kleren helpt niet , want die zijn binnen een paar minuten ook drijfnat. Dat is al zo sinds we aangekomen zijn. Verder zijn we ook erg in trek want de muggen lusten ons rauw en niks helpt ertegen , ook al vanaf het begin van onze reis....!
Maar ik douche eerst ff dan kan Rob nog blijven liggen, hij heeft slecht geslapen door mij. Als we beide klaar zijn , op naar het ontbijt ...wederom heerlijk! Dan volgt onze 2 uur durende trekking, we hoeven er de trappen niet voor af.......het is vanaf hier naar de top van de berg en terug. Het het net of je op het dak van de wereld loopt met uitzicht op de jungle en de rivier......schitterend!
Dan tijd om te relaxen, we lopen nog een stuk naar beneden , Rob helemaal, en terug. En dan een lunch met nasi goreng.
Na de lunch nog wat dieren gespot ook een varaan en wat vogels en vlinders. Dan de trappen een stuk af wat een zit een orang utan, wauw , geweldig! Rob gaat nog ff dieren spotten en ik verslag maken. Dan komt hij mij halen want er zitten 2 orang utans bij ons restaurant, ze zijn aan het spelen.... WAUW! Er vliegt ook nog een hornbill weg.......geweldig hier.....ik val in herhaling maar ja...... het is hier gewoon fantastisch!
Dan gaan we rond half 4 weer naar beneden en lopen naar het dorp voor weer een bootsafarie. Het is hier ook zelden zo heet geweest als nu.
Ze hebben ook veel meer last van muggen als anders.
Tijdens onze boottocht zien we verschillende vogels en makaken, een arend zwaluwen en schitternde wolken!
Na de boottocht lopen we terug door het dorp en gaan met hoofdlamp op de trappen weer op. Eerst maar even weer douchen, anders krijg ik straks last van mijn gezicht. We zijn echt drijfnat ...voordat we in de douche stapten! Daarna wederom heerlijk gegeten, Jason is een erg goede kok en mede eigenaar van de accomodatie. Gert hebben we niet gezien, die was er nu niet, maar als hij een keer in Hoogstraten is mag hij altijd langskomen. Jason trouwens ook welkom!
Na het eten nog met Jason zitten kletsen tot half 11, het was echt super gezellig! Dan pitten.....

De wekker op 6 .15 uur , inpakken en ontbijten en dan worden we terug gebracht naar Sandakan. Na 40 min rijden nemen we afscheid van de Italianen en gaan we met 1 auto verder.
We hebben het over van alles , ook over koken en hoe dat je het beste curry en rijst en andere dingen kunt maken. De rit duurt dan nog 2 uur maar het is zo gezellig dat hij best 5 uur had mogen duren. Onderweg stopt Jason nog even om kruiden ons ons en het deense koppel te kopen en dan worden wij afgezet bij het Sabah hotel want hier kun je je bagage stallen en relaxen en als je wil zwemmen. We nemen afscheid van iedereen en wisselen nog mail adressen uit. Het deense stel wil graag wat foto's van ons. Dan even op wifi , aangezien we dat de laatste 3 dagen niet hebben gehad.
We boeken onze overnachting voor vanavond in Kuala Lumpur , gevolgd door 2 overnachtingen in de Camaron Highlands.
Net lekker gegeten hier , zo nog even de foto's saven en dan met de taxi naar het vliegveld!
Tot over een paar dagen!

• 22 Augustus 2016 - 11:28

Hanny:

......gaan we na terugkomst weer direct de trap op boven de snelweg?

• 22 Augustus 2016 - 11:58

Ingrid :

Ehmmmm voorlopig niet meer Hanny. Ben best trots op mezelf zeker met het weer hier. Maar totdat er een nieuwe reis is geboekt lopen we wel gewoon ons rondje. Hij vond het wel leuk om te horen dat ik ervoor getraind had. Enne het scheelt zeker normaal heb ik altijd last van mijn knie met afdalen, maar heb nu al zoveel gelopen hier en nergens last van!

Verslag uit: Maleisië, Sandakan

Borneo en Maleisië

Vandaag was het dan zover, onze reis naar Maleisië en Borneo begon...... om half 5 loopt de wekker af! Rob brengt mij en de bagage naar het centraal station in Breda, rijdt dan terug en komt dan zelf lopend. We zijn een beetje vroeg maar we willen de intercity dirict van 6.27 uur naar schiphol echt niet missen. Deze trein brengt ons in 54 min van Breda naar Schiphol................ Tenminste.........
Het is al druk veel reizegers naar schiphol. Om half 7 word omgeroepen dat er geen trein rijdt via Dordecht naar Rotterdam, onze trein staat nog niet geannuleerd, die rijdt ook over een ander spoor.... om 6.40 uur blijkt dat er geen treinverkeer is naar Rotterdam. Ook niet naar Roosendaal trouwens. Defecte trein is de oorzaak. Enige optie via Den Bosch..... raar gevoel we rijden verder weg in de verkeerde richting. In Den Bosch overstappen naar Utrecht. In Utrecht overstappen in de trein naar Schiphol......... ow nee iedereen komt uit de trein, de trein is defect wachten op de volgende........ deze komt met 25 min vertaging....... Dan denk je we zijn er bijna..... word er omgeroepen omdat de trein 25 min vertraging heeft rijden we maar tot Amsterdam Zuid, reizigers naar Schiphol zullen over moeten stappen...... we komen uiteindelijk, na 2,5 uur treinen, om 9 uur aan op Schiphol. DRAMA OP HET SPOOR!
Meteen inchecken voor onze vlucht met Turkisch Airlines om 11.10 uur, nou ja ietsje later... half uurtje denk ik, naar Istanboel.
Een vlucht van 3,5 uur.....
In Istanboel hebben we een stop van 3 uur voor onze volgende vlucht met Turkisch Airlines naar Kuala Lumpur. Ook een half uurtje later. Uiteindelijk om 19.15 uur gaan we de lucht in voor een vlucht van 10 uur!!! Na 2 films proberen we wat te slapen, onwennig en duurt ff voordat je een beetje kunt uitrusten. Toch een 4 uurtjes wat kunnen rusten gelukkig.
We komen om 11.00 uur aan in Kuala Lumpur. Daar weer in de rij voor een visum , na een uur zijn we aan de beurt. Dan onze bagage oppikken , pinnen en met de metro van klia 1 naar klia 2 (vliegveld 1 naar 2) .
Daar wacht onze de volgende vlucht met Air Asia van Kuala Lumpur naar Kuching op Borneo! Uiteindelijk landen we om 17.30 uur nemen we een taxi naar onze slaapplek John' place.. waar we onze backpack droppen op onze kamer en eerst gaan eten. Want we hadden na het ontbijt tijdens onze 2e vlucht niks meer gegeten. Tijdverschil is 6 uur...... toen we aankwamen op het vliegveld hadden we meteen de eerste tropische regenbui.....het plensde, maar hier duurt dat niet zo lang bij het hotel aangkomen was het net droog.
Het eten was heerlijk! Lekker biertje en een lemon juice erbij en je bent voor samen 7 euro kwijt.
Na het eten nog een rondje gelopen en nieuwe verloop wereldstekkers gekocht. Ik heb namelijk de verkeerde aansluiting meegenomen....een stuk of 6 :-)..... ik dacht het is Azië dus neem de zelfde als anders mee....foutje! We hebben ze gevonden en de telefoon kan weer opgeladen worden.
Zo op tijd naar bed want de wekker staat morgen weer vroeg! Het is immers vakantie..... afzien en genieten bij temperaturen boven de 30 graden! Als het het koel wil hebben loop je een winkel binnen, dat is net of je een koelcel instapt......tot over 2 dagen!
Een vlucht van 3,5 uur.....