Semenggoh..... ORAN OETANGS ......WAUW!!!!! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu Semenggoh..... ORAN OETANGS ......WAUW!!!!! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

Semenggoh..... ORAN OETANGS ......WAUW!!!!!

Door: Rob en Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Rob en Ingrid

17 Augustus 2016 | Maleisië, Kuching

We hebben gisteravond heerlijk gegeten bij James Cook bistro en café, echt een aanrader.
Vandaag een privé excursie om 8 uur moeten we beneden zijn, met onze backpacks en alles ingepakt want die gaan mee. Na afloop worden we afgezet bij het vliegveld.
Dan op pad , eerst naar Semenggoh, waar de oran oetans leven. Ze worden elke dag tussen 9 en 10 en tussen 3 en 4 gevoerd. Dat wil zeggen er word eten voor ze klaar gelegd. Of ze komen dat is een 2e dat is geluk hebben. Ze leven hier vrij in het oerwoud en kunnen alle kanten op ook naar Indonesië. Er staat geen hek omheen of zo. En als er in het oerwoud genoeg te eten is heb je kans dat je er 5 dagen naar toe moet om er 1x te zien. Wij hebben geluk dat het niet het seizoen is dat het fruit aan de bomen groeit. Eerst krijgen we uitleg waar we op moeten letten en wat wel en niet mag. Dan met z'n allen afwachten. Je mag maar op een bepaald stuk staan. Uiteindelijk komen ze...eerst 1 dan nog 1. Dan mogen we naar een andere voederplaats en daar komen er ook nog een paar. We hebben geluk zelfs het oudste mannetje wat zich maar 2x per maand laat zien was er erbij...... wat is dit gaaf hier zeg!! Als je gaat kun je ook met de locale bus. Dat wilden wij eerst doen maar zo hadden we ook de middag gevuld. Als je zelf gaat met de bus hou er dan rekening mee dat je dan nog 20 min naar boven moet lopen. En als je de bus van 7 uur mist ben je te laat......de opstapplaats van de bussen is zo goed als niet te vinden. Als je in Kuching bent mag je dit echt niet missen.....WAUW!
Daarna zouden we op traditionele wijze gaan koken in de jungle. Eerst boodschappen doen langs de weg en dan 45 min rijden naar erg afgelegen bergdorpen tegen de grens van Indonesië aan (kilamantan).
Daar aangekomen kunnen we niet op die plek koken wat de bedoeling was en word het koken bij de locals thuis. Wel precies het hetzelde als de bedoeling was. De kip wordt klaargemaakt in een bamboepijp en op een vuur buiten bereid. Dan moeten we helpen met alle groenten wassen en snijden en de kruiden stampen. En dan ook uiteindelijk zelf bereiden in de kuiken. Het was erg lekker, meteen de locals uitgenodigd om mee te eten want we hadden genoeg. De vrouwen doen dat dan wel maar de mannen zijn er te verlegen voor. Hier werken de vrouwen trouwens en de mannen doen niet veel. Vervolgens nog een stukje door het dorp heen naar de plek waar we eigenlijk zouden koken, bij een soort homestay in de jungle aan de rivier. Om er te komen moet je eerst over een paar bamboe bruggen. Daar nog even gerelaxed, rondgewandeld en goud gezocht :-)... vroeger deden ze hier aan goudwinning.....
En erna weer terug naar de auto en op naar het vliegveld voor onze vlucht om 20.35 uur van Kuching naar Kota Kinabalu........

• 17 Augustus 2016 - 20:36

Sonja:

En heb je goud gevonden? Een klompje zou wel leuk zijn.
    En heb je hun ook tips kunnen geven met de Hollandse pot.

• 20 Augustus 2016 - 06:18

Ingrid:

Ja Rob dacht goud gevonden te hebben. En geen kooktips gegeven.

Verslag uit: Maleisië, Kuching

Borneo en Maleisië

Vandaag was het dan zover, onze reis naar Maleisië en Borneo begon...... om half 5 loopt de wekker af! Rob brengt mij en de bagage naar het centraal station in Breda, rijdt dan terug en komt dan zelf lopend. We zijn een beetje vroeg maar we willen de intercity dirict van 6.27 uur naar schiphol echt niet missen. Deze trein brengt ons in 54 min van Breda naar Schiphol................ Tenminste.........
Het is al druk veel reizegers naar schiphol. Om half 7 word omgeroepen dat er geen trein rijdt via Dordecht naar Rotterdam, onze trein staat nog niet geannuleerd, die rijdt ook over een ander spoor.... om 6.40 uur blijkt dat er geen treinverkeer is naar Rotterdam. Ook niet naar Roosendaal trouwens. Defecte trein is de oorzaak. Enige optie via Den Bosch..... raar gevoel we rijden verder weg in de verkeerde richting. In Den Bosch overstappen naar Utrecht. In Utrecht overstappen in de trein naar Schiphol......... ow nee iedereen komt uit de trein, de trein is defect wachten op de volgende........ deze komt met 25 min vertaging....... Dan denk je we zijn er bijna..... word er omgeroepen omdat de trein 25 min vertraging heeft rijden we maar tot Amsterdam Zuid, reizigers naar Schiphol zullen over moeten stappen...... we komen uiteindelijk, na 2,5 uur treinen, om 9 uur aan op Schiphol. DRAMA OP HET SPOOR!
Meteen inchecken voor onze vlucht met Turkisch Airlines om 11.10 uur, nou ja ietsje later... half uurtje denk ik, naar Istanboel.
Een vlucht van 3,5 uur.....
In Istanboel hebben we een stop van 3 uur voor onze volgende vlucht met Turkisch Airlines naar Kuala Lumpur. Ook een half uurtje later. Uiteindelijk om 19.15 uur gaan we de lucht in voor een vlucht van 10 uur!!! Na 2 films proberen we wat te slapen, onwennig en duurt ff voordat je een beetje kunt uitrusten. Toch een 4 uurtjes wat kunnen rusten gelukkig.
We komen om 11.00 uur aan in Kuala Lumpur. Daar weer in de rij voor een visum , na een uur zijn we aan de beurt. Dan onze bagage oppikken , pinnen en met de metro van klia 1 naar klia 2 (vliegveld 1 naar 2) .
Daar wacht onze de volgende vlucht met Air Asia van Kuala Lumpur naar Kuching op Borneo! Uiteindelijk landen we om 17.30 uur nemen we een taxi naar onze slaapplek John' place.. waar we onze backpack droppen op onze kamer en eerst gaan eten. Want we hadden na het ontbijt tijdens onze 2e vlucht niks meer gegeten. Tijdverschil is 6 uur...... toen we aankwamen op het vliegveld hadden we meteen de eerste tropische regenbui.....het plensde, maar hier duurt dat niet zo lang bij het hotel aangkomen was het net droog.
Het eten was heerlijk! Lekker biertje en een lemon juice erbij en je bent voor samen 7 euro kwijt.
Na het eten nog een rondje gelopen en nieuwe verloop wereldstekkers gekocht. Ik heb namelijk de verkeerde aansluiting meegenomen....een stuk of 6 :-)..... ik dacht het is Azië dus neem de zelfde als anders mee....foutje! We hebben ze gevonden en de telefoon kan weer opgeladen worden.
Zo op tijd naar bed want de wekker staat morgen weer vroeg! Het is immers vakantie..... afzien en genieten bij temperaturen boven de 30 graden! Als het het koel wil hebben loop je een winkel binnen, dat is net of je een koelcel instapt......tot over 2 dagen!
Een vlucht van 3,5 uur.....