Biking in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu Biking in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

Biking in Bangkok

Door: Ingrid

09 Augustus 2015 | Thailand, Bangkok

Zondag 9 augustus....
Om 5.45 uur liep de wekker af. Om 6.30 uur zaten aan ons ontbijt om daarna met de taxi naar ABC biking te gaan voor de morning tour. Een fietstocht van 8 tot 12 uur door Bangkok en de green long van Bankok oftewel het groene gedeelte naast Bangkok. Als je ooit in Bangkok komt is een fietstocht een must om te doen!! Bangkok is niet echt onze stad maar een fietstocht is geweldig je ziet de stad dan anders.
Onze groep bestaat uit 2 meiden uit Engeland Maggie en.... , een deens stel Leonard en Cecile, een gezin uit Nederland Robert, Kirsten en hun dochter Bo 7 jaar, pa en zoon uit Korea Han en Eric 10 jaar (zijn engelse nick name) en wij. Onze gids is Ohn.
Als onze fietsen getest zijn of ze ook remmen gaan we op pad. Ook uitleg gehad dat als er een scherpe bocht is of je overziet het niet, je dan even rustig aan moet doen.
We fietsen eerst door een wijk waar de lokale bevolking woont die in Bangkok werkt, Ohn legt ons uit hoe het hier gaat. Als je namelijk ziet hoe/waar ze wonen denk je dat ze heel erg arm zijn maar dat is niet zo. Ze wonen gewoon in 1 kamer waar ook hun bed staat. Meer hebben ze niet nodig. Een keuken hebben ze niet nodig want ze eten allemaal op/ van straat. Streetfood is namelijk goedkoper als naar de winkel gaan en ingrediënten kopen en dan koken. Dus dat doet niemand in Thailand. Ze geven niks om hun woning dus een hokje waar hun bed staat is prima en al het geld dat overblijft van het loon gaat naar de ouders. Ohn zelf huurt een kamer voor 100 euro per maand. Het lijkt dus een super arme buurt maar dat is het niet , ze geven het liever aan de ouders zodat die er evtueel van op vakantie kunnen ofzo. Dus Rick en Kelly dan weten jullie dat........;-)
Waar ze wel van houden zijn auto's , voor die armzalige kamers staan super luxe auto's. ?...
Vervolgens fietsen we onder de skytrain door (de naam zegt het al de trein in de sky) dus onder een lange hoge brug. Daar woont de bevolking die al het geld aan de ouders /familie geven en geen geld uit willen geven. Zij wonen daar echt in krotten, ze zijn echter niet arm. Ze mogen daar oficieel niet wonen, het kost ook niks maar het het word gedoogd. Ohn vertelde wel als er iets gebeurd met die mensen zijn ze niet verzekerd, want officieel mag het niet. Dus er komt geen hulp voor ze mocht er iets zijn.
Vervolgens steken we de rivier over met de longtailboot en fietsen we door de groene long van Bangkok, heerlijk beschermd groen gebied waar de locals wonen , er mogen ook geen hotels gebouwd worden.
Je fietst er op smalle betonnen paden op paaltjes dus dat betekend dat je de bocht goed moet nemen anders lig je beneden in het water of in de jungle ...:-) daarom was ook gezegd goed op de bochten letten en bij de groep blijven en je fietst achter elkaar. Je hebt een kaartje mee gekregen daar staat een tel nummer op dat je kunt bellen als je de groep kwijt bent.....
Eerst krijgt Cecile een lekke band... Rob en Ohn zoeken het gat in de band maar het is niet te vinden.
We pompen hem op en fietsen naar een temple waar Ohn er een nieuwe band op legt. We vervolgen de tocht weer en dan vliegt 10 jarige koreaanse Eric uit de bocht en ligt een meter lager....... een paar schrammen ... dat doet hem niks. Maar als hij een rode mier ziet is hij net een sirene, het lijkt wel of er een luchtalarm afgaat. Maar we gaan weer verder....... totdat we merken dat we Eric en zijn vader Han kwijt zijn........ 2 fietsen er terug de rest wacht...... ze waren ergens rechtdoor gefietst waar wij eraf waren gegaan..... volgen is toch niet zo moeilijk......:-) maar uiteindelijk gevonden want ze hadden al gebeld dat ze verdwaald waren. We besluiten ze vooraan te laten fietsen achter Ohn. Eric vind het leuk hij ligt nog een keer een meter langer in de jungle. Dan hebben we nog een stop en drinken wat. Gaan terug naar de longtailboot en steken de rivier over. Ohn vraagt of Rob achteraan wil fietsen ze wil Eric en zijn vader in de midden hebben haha.... maar die 2 fietsen midden op de weg en niet door. Toch komen we uiteindelijk weer terug bij ABC biking. Ach ja europeanen fietsen beter als Aziaten. We hebben wel lol gehad, als er niks gebeurd is het ook zo saai. We hebben gelachen Ohn is een super leuke goede humoristische gids, en ze kennen Rob ook inmiddels...
Na de fietstocht zijn we naar de skytain gelopen met backpacks want we hadden al onze bagage meegenomen. Trouwens goed getraind thuis haha.... voor diegene die de trap bij het treinstation in Breda kennen waar wij regelmatig te vinden zijn.... als je naar de skytrain gaat ga je 1x alle trappen op om een kaartje te kopen en dan nog 1x alle trappen op om bij sky....train te komen haha. Nu dus met bepakking...... makkieeeee!
Met de skytrain gaan we naar het eind MoChit station en van daar met de taxi naar het bustation MoChit. Gaan naar balie 50 waar we een kaartje kopen voor de bus naar Pak Chong een rit van 3 uur. Rob zegt half 3 nog 30 min wachten dus ik koop nog ff wat drinken en een bapao, ik blijf bij de bagage staan. Kijk ik op ondertussen op mijn mobiel waaaaat...... half 3 is over 10 minuten........ Komt Rob terug ...waarom sta jij met je backpack om? Ikke over 10 min gaat de busssss ....staat zijn horloge stil ;-)
We komen om half 6 in Pak Chong aan en lopen naar ons hotel. We zitten nu heerlijk op een terrasje te eten en drinken in onze korte broek en topje/shirt en de deet ligt nog lekker in het hotel........
Morgen weer een dag :-)

Nog bedankt voor jullie reacties , leuk om te zijn dat het gelezen wordt en Kelly in Georgië beterschap hopelijk ben je er snel vanaf!

• 10 Augustus 2015 - 23:13

Wim Verschuuren:

Ingrid, ik lees in je verslag, dat ze het geld liever aan de ouders geven. Daarna volgt een opmerking, gericht aan Rick en Kelly. Dat geeft me te denken ....!

• 12 Augustus 2015 - 14:05

Ingrid:

Ja pap daarmee bedoel ik dat ze mazzel hebben......in Nederland is het andersom....