Don Khone en Don Det - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu Don Khone en Don Det - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

Don Khone en Don Det

24 Oktober 2013 | Laos, Don Det Tok

Potverdomme net een heel verslag getypt heeft ie het niet opgeslagen, nou daar gaan we nog een keer.....
Toen we gisteren wakker werden met de hangmat voor de deur aan het water , en nadat we ontbeten hebben, besloten we toen het luxere hotel op te zoeken. Alleen het is hier moeilijk met internet....
Dus we gaan op onze reisgids af en gaan naar het beste hotel van het eiland...tenminste volgens de gids....
Ze vragen 50 of 65 dollar per kamer, net voor het hotel hebben we ff wifi en boeken de kamer voor 30 euro bij agoda voor 3 nachten want hier schijnt van alles te zien te zijn.
We zetten onze spullen binnen en huren een fiets, daar komen we het stel uit Tilburg (van The Loop) tegen en kletsen wat. We fietsen de rechterkant van het eiland af, het eiland het maar 2 wegen eigelijk 1 links en 1 rechts. Daarna een lekkere limoen shake bij Pan met knoflookbrood en dan fietsen we naar de linkerkant om een bootje te huren om de irwady dolfijnen te zien. Deze leven in de wateren tussen Laos en Cambodja. Geweldig om te zien, wel vanaf een gepaste afstand. Maar super om te zien. Onze schipper is ook super hij vaart ze achterna iedere x en legt dan de boot stil. Hierna kijken we nog even de zonsondergang en drinken wat en gaan dan terug, snel het is bijna donker en op de fiets zit geen licht hier. Eenmaal terug douchen we lekker in onze luxe kamer...3 straaltjes koud water....
We gaan wat eten bij ons hotel tenminste dat willen we , we krijgen drinken maar daar houd het mee op.... alle andere die allemaal na ons gekomen zijn zitten heerlijk te eten...op een gegeven moment besluiten we ons drinken af te rekenen en weg te gaan , we zeggen er wat van maar ze reageerd totaal niet...
Nu kunnen we zonder eten naar bed , of 4 km mountenbiken op een gewone fiets zonder licht naar het andere eiland.... want zo is het pad hier...
Het word het laatste...... we eten er heerlijk in een leuk tentje en komen nog 2 bekende tegen van de motortocht van onze eerste overnachting. We hebben een gezellige avond tot 10 uur dan gaat alles hier uiterlijk dicht en de wifi overal uit.
Weer op de fiets terug, en we hebben voor morgenavond weer afgesproken...

• 24 Oktober 2013 - 17:44

Wim Verschuuren:

Onvoorstelbaar wat jullie allemaal meemaken. Het zijn nogal wat ontberingen, maar dat is dan ook uitdagend en karaktervormend. Als je de verslagen leest waan je je in een andere wereld, wat tegelijk spannend en ontspannend is.
    Geniet er nog maar van. Groetjes, Pap !

• 25 November 2015 - 19:52

Geert Marchand:

hallo ,

straks gaan we ook naar Don Khone ... en ik vroeg me af hoe jullie de observatie-trip naar de dolfijnen organiseerden ? Spraken jullie gewoon af met een visser + bootje ? of toch via bestaande organisatie ?
    welke tips hieromtrent kan je me nog meegeven ?

alvast bedankt ,
    geert,

• 25 November 2015 - 22:52

Ingrid:

Hallo Geert,
    Allereerst hou er wel rekening mee dat Don Det en Don Khone vooral relaxen is. Wij dachten ow daar is veel te doen ..het eiland bekijken, de watervallen , de dolfijnen. En dat kun je ook allemaal in 1 dag zien. Dus kijk even hoelang je er wil zijn. Wij hebben een fiets gehuurd , ik geloof een euro per dag per fiets. We hoorden dat je de meeste kans hebt om ze te zien 's morgens vroeg of rond een uur of 4 's middags. Wij zijn toen 's middags gewoon naar het zuid puntje gefietst van het eiland, het staat ook met bordjes aangegeven. Er zijn ook maar 2 of 3 fietspaden/wegen op het eiland dus het kan niet missen. Er komt vanzelf wel iemand aanlopen die vraagt of je met het bootje mee wil, en anders even vragen er is daar een tentje waar je wat kunt drinken. Ik weet niet meer wat het precies koste maar dat zal maar een paar euro zijn geweest, je moet ook aan de Cambodjaanse kant nog geld betalen maar dat zegt de eigenaar van het bootje vooraf. 2 dagen later hebben we een kano tocht van een hele dag gedaan en toen kwamen we er ook bij uit rond het middag uur en toen zag je ze niet. Ik zou wel als je 's middags op pad gaat hoofdlampjes meenemen want het is er ineens donker.....
    Voor wat betreft accommodatie zou ik zeker niet naar Sala Don Khone gaan erg duur en geen kwaliteit. Pan schijnt super te zijn geloof tussen de 10 en 15 euro per nacht, je kunt er ook lekker eten . Je kunt er excursies boeken en het vervoer naar andere steden/ landen. Echt goedkoop maar super schoon Nok Noy guesthouse onder de 5 euro per kamer per nacht dan heb je een simpel bed met klamboe en een ventilator en simpel maar schoon toilet met douche en wastafel.
    Ik weet niet of je verder door Laos trekt maar The Loop bij Thakhek rijden zelf is ook super!!
    Mocht je nog vragen hebben....laat het maar weten.
    Groeten Ingrid.

• 25 November 2015 - 22:58

Ingrid:

Hallo Geert,
    Dus gewoon zelf doen en niks boeken, is allemaal heel gemakkelijk daar.... Elke dag op de fiets op pad. De waterval die je tegenkomt (een eerdere afslag) als je naar de dolfijnen fietst is ook de moeite waard!!