Slowboot en Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu Slowboot en Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu

Slowboot en Luang Prabang

Blijf op de hoogte en volg Rob en Ingrid

11 Oktober 2013 | Laos, Luang Prabang

Hoe erg als de kamer en het bed er ook uitzagen , we hebben heerlijk geslapen zelfs ons niet gestoord aan de haan die vanaf 3 uur regelmatig kraaide. We hoorden het wel maar we sliepen gewoon door. De volgende ochtend om 7 uur opgestaan ontbeten en een broodje voor onderweg meegenomen, we moeten optijd op de slowboot aanwezig zijn , we vertrokken om 9 uur. Met wederom een schitterend landschap net als de eerste dag maar het verveeld niet. Je vaart tussen de bergen waar een en al jungle op groeid met af en toe dorpjes. Overal liggen kano's en overal zie je visdraden waar netten aanhangen. Deze reis stoppen we ook zo'n 10 keer om mensen met hun goederen op of af te laden. Ze staan gewoon aan de waterkant bij een dorpje of in de middel of nowhere en zwaaien met een doek in de lucht dan weet de schipper dat ze mee willen. Er komt een vrouw aan boord met 2 grote catfish van ruim een meter, later weer iemand met 2 varkens, zakken met rijst of iets anders. Ook word erop nieuw beerlao ingeslagen voor de passagiers. Je ziet vanalles onderweg bij de dorpen spelende kinderen in het water, de lao bevolking leeft heel gemakkelijk, maakt zich niet druk, werkt liever niet en drinkt alleen maar beerlao, of lao wisky. Rond 5 uur meren we aan bij Luang Prabang, een stevige klim naar boven, de mensen van de tuk tuk denken :draag zelf jullie spullen maar naar boven.... waarna we met de tuk tuk naar ons hotel rijden. Er zijn in laos geen taxi's de tuk tuk is de taxi. We hebben een schitterend hotel, diegene die facebook hebben hebben het inmiddels gezien, sorry maar ik krijg geen foto's op deze site geladen. Dus kom ze thuis maar bekijken of op facebook een enkele. We eten nog in het hotel en lopen nog even over de nightmarket die duurt tot 11 uur maar ze zijn al eerder aan het opruimen. Ons hotel ligt niet in het centrum maar het is maar 20min lopen , en het is maar een klein stadje.

LuangPrabang dag 1
Hehe eerst uitslapen lekker ontbijten dan met de fiets de stad bezichten. Deze stad bestaat voornamelijk uit tempels en hotels en shops . We bezoeken 2 tempels, niet teveel anders ben je zo tempelmoe . We besluiten dat we nog aar de Kuang Si Waterfalls willen en bedenken hoe, tuk tuk.... die willen maar al te graag dat je meegaat, maar wij zijn liever op ons zelf en besluiten een scooter te huren en zelf die 35 km te rijden Dus eerst ons omgekleed zwemspullen mee want in de onderste 2 terrassen mag je zwemmen. Daar gaan we, nadat de scooter geinspecteerd is op krassen , want hij is niet verzekerd dus als er iets gebeurd moet je betalen. Helm op nou ja helm die van Rob lijkt net zo'n plastic bouwhelm, en daar gaan we , eerst tanken en dan 1 lange weg rechtdoor...... nou ja 1 x rechtsaf en die hadden we gemist , dus kwamen we op een zand / keien pad uit wat erg moeilijk begaanbaar was en na een tijdje dachten we dit kan het niet zijn. Het was bijna niet te doen om hier te rijden. Het zou een niet al te moeilijke weg zijn met veel bochten. Dus wij terug en waar dat we dachten verkeerd gegaan te zijn stond bord van 4 bij 5 meter welliswaar verweerd met een pijn naarrechts voor de waterfalls :-). We zaten weer goed, zo is het zoveel mooier, op eigen houtje lekker langs alle dorpjes slingeren. Uiteindelijk komen we aan parkeren de motorbike en gaan het park in. Eerst kom je langs het bear resque centre, waar alle beren opgevangen worden die men gered heeft. Heel leuk om te zien, en bij somige denk je hoe kunnen ze nou op die plek komen om te liggen.
Daarna komen bij de waterval de onderste 2 waar gezwommen mag worden, het is er een beetje druk dus we besluiten eerst door te gaan naar de grote waterval. Het is er schitterend! Degene die plitvice kennen het is vergelijkbaar het blauwe water maar hier is dan 1 waterval in verschillende etages. Hier is het rustig, heerlijk. Bovenaan gekomen gaan we nog langs de waterval naar boven, iemand had gezegd dat dat mooi was....... geen pad maar klauteren over boomwortels naar boven.... soms aan wortels/lianen jezelf omhoog trekken. Kom je uiteindelijk boven zie je niks en je kunt onmogelijk bij de rand komen...en wat denk je moet je heel die weg nog terug ook..... maar ja Rob zorgt dan goed voormij :-) ik doe dit graag maar ik ben er niet goed in en ik zucht , kreun en klaag af en toe:-).....
Maar we komen heelhuids beneden, na nog wat foto's te hebben gemaakt gaan we terug naar de onderste 2 terrassen. Het is al later en er is nu niemand meer in het water. Er is een boom waar je over de wortels moet klimmen , vervolgens over een tak moet lopen waar ze een paar plankjes opgeslagen hebben als zogenaamde treden, dan moet je met een stok een touw naar je toe halen , om zo te slingeren en je in het water te laten vallen. Rob overwint zichzelf, mij niet gezien....zou het graag willen maar mij iets te gevaarlijk en hoogtevrees ....het krijgt ook applaus van de nog aanwezige mensen :-).
Dan beginnen we aan onze terugreis, want we willen voor het donker terug zijn. Schitterend om zo door het landschap te rijden , door de dorpjes met de lao people!!!!!
Terug in het hotel ons opgefrist en de scooter terug gebracht. We proberen te pinnen maar dat lukt niet, geen bank accepteerd maistro card. Uiteindelijk maar met de credit card gepind. Uit gaan eten, en nog gezellig gekletst met 2 meiden uit Hilversum. Tot we weg moeten . Laos is communistisch en er geld een avondklok, alles gaat tussen 10 en 11 uur dicht en iedereen moet voor 12 uur binnen zijn.
Dus snel naar ons hotel.....

• 15 Oktober 2013 - 15:35

Sonja:

Tja het lijkt me helemaal geweldig!Maar goed dat je op jezelf past hoor.Het kan anders een vervelend einde van de vakantie worden.
    Wij hebben hier ook een waterval lijkt het wel over heel Nederland. Er komt geen einde aan die regen.Bah!